Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag vet inte vad hyundaien är värd eller vad den har för värdeminskning, men kan man gissa att den tappar runt 10-15k per år? Då gissar jag att det är en MY08-09 som idag är värd runt 70k?

En V60 MY12 T3 får du väl slanta minst 180k för? Den kanske tappar 25-30k per år?

Så värdetappsskillnaden blir ungefär det samma som den ökade kostnaden för att bruksa V70'n privat, plus ränta eller alternativränta. Men ALLT är dyrare till V60'n än Hyundaien, det är jag helt övertygad om. Däck, service, försäkring, reparationer etc. etc. etc. Betänk också att allt till V70'n är moms och skattefritt, det är det inte till Hyundaien eller V60'n, det gör stor skillnad om V70'n blir "nummer 1".

Så visst, skillnaden kanske inte är gigantisk, men större än man tror, det är jag övertygad om. Men det är klart, V60'n ger ju många andra värden.

Vad skall du ha MY12 VOC till? Att hitta en T3 med bränslevärmare kan du säkert glömma ändå.

/Martin
Om man bara kör kortsträckor funkar inte bränslevärmaren särskilt bra ändå. Stor risk att den drar ur batteriet och eventuellt beckar ihop själv.
Angående bränslevärmare så har det ju kommit fram i andra trådar (tack till momentum bla) att det gör störst nytta på besinmotorer. Och har man tillgång till underhållsladdning av batteriet är ju inte det heller ett problem. Jag skulle känna det besvärande att nöta med småsträckor utan värmare och laddare.

I övrigt anser jag nog generellt att alla former av lån till bil är lån till konsumtion och ska undvikas. Spara eller köp det du har råd med. Om sedan bilen är intresse som i ditt fall Joel så är det bara att beklaga. Martins syn på förmånsvärdet verkar vettig.
Den bil vi har står i eget garage och vi kan underhållsladda väldigt enkelt om så skulle vara.

Man kan ju hitta skapliga V60 T3or (fast med ganska många mil) för under 140k på blocket.. och då är dom inte prutade. ;)
En Skoda Superb då? Jag kollar lite efter en sådan med oljebrännare, AWD och automat och de ligger rätt bra till i pris och utrymmet lär inte bli några problem. Kan man dessutom tänka sig att växla själv och drivning på enbart framhjulen så blir det ännu billigare. Folk som har dem verkar rätt nöjda och de ligger bra till hos Bilprovningen.
V70 går bort... Sambon gillar inte storleken och känner sig osäker i t.ex parkeringshus och på parkeringar, och det är hon som kommer köra mest i den då jag har firmans V70 när jag är och jobbar.
Inge roligt att ha en bil och inte känna sig bekväm, så V60 är ganska lagom..

FT tar jag gärna... hade en V50 tidigare 1,8f. Trivdes med Etanol, även om den motorn var lite halvslö när man drog husvagn.. men till V60 finns det väl typ inte FT?

Skoda Superb blir nog i största laget.. den är väl lite mer som V70?
Men du kanske är inne på nått, att jag inte behöver Volvo.. fast egentligen är det det som känns bäst. Det ska vara en väldigt fin och med väldigt trevlig extrautrustning för att jag ska kunna tänka mig nått annat.. men det är inte omöjligt. ;)

Egentligen är själva frågan om vilken bil nästa fråga.. i nuläget måste jag komma på om det verkligen är så jag ska göra.
En V70 har kortare vändradie än V60, hela 0,1m :wink:

Men jag förstår, den känns mycket större än V60 även om den inte är enligt mig märkbart större utvändigt.

Yttermått V70 i cm
Höjd 154,7
Längd 481,4
Bredd 186,1

Yttermått V60 i cm
Höjd 148,4
Längd 463,5
Bredd 186,5

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]