Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
V0lv0740tic90 skrev:Hej min 740 läcker olja vid vattenpumpen. Vet någon var man kan få tag på EN packbox?
antar att det handlar om p boxen bakom övre kamrems hjul mekonomen volvo meca etc
kolla ventilkåps packning först så den inte läcker längst fram
är kamremmen oljig/flottig byt den o spännaren kolla resten av p boxarna när kamrem kåpan är av.
först av allt rengör motorn så du ser om oljan kommer uppifrån som jag misstänker att den gör.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag köpte p-boxar på ett företag som säljer industriförnödenheter. Högsta kvalitet för halva priset mot reservdelsbutiker. När det läcker olja vid p-boxarna fram på motorn (även bak) så kan det bero på fel i vevhusventilationen så det blir för högt tryck på vevhusgaserna i motorn.

Mvh
Lennart
av VOlvo740tic90
gubbstrutt skrev:
V0lv0740tic90 skrev:Hej min 740 läcker olja vid vattenpumpen. Vet någon var man kan få tag på EN packbox?
antar att det handlar om p boxen bakom övre kamrems hjul mekonomen volvo meca etc
är kamremmen oljig/flottig byt den o spännaren kolla resten av p boxarna när kamrem kåpan är av.
först av allt rengör motorn så du ser om oljan kommer uppifrån som jag misstänker att den gör.

Med vänlig hälsning hasse.[/quo

Ventilkåpspackningen läcker också men det ser ut som det trycker ut olja ve pumpen :/ Så det finns endast packbox ve kamremshjulet? Lätt att byta?
av VOlvo740tic90
Tror det är vevhusventilationsfiltet som behöver bytas. Ventilkåpspackningen läcker IGEN och den är nybytt. Filtret har suttit där i 41000mil nu.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
VOlvo740tic90 skrev:
gubbstrutt skrev:

Med vänlig hälsning hasse.[/quo

Ventilkåpspackningen läcker också men det ser ut som det trycker ut olja ve pumpen :/ Så det finns endast packbox ve kamremshjulet? Lätt att byta?
nej det finns en packbox bakom varje kamrems hjul bakom kamrems kåpan.
jag har endast bytt den övre på en b23a :oops: det var inga bekymmer tog två små plåtskruvar med fett på för att försöka
att inte få spån på baksidan av boxen akta toppen o kammen. förborrade i p boxen försiktigt får inte gå in förlångt med ett litet borr även det in fettat. drog sen i skruvarna lite lunt
och fint med två svetstänger tills p boxen var ute.
skulle det kunna vara topp packningen som läcker olja då eftersom du säger att det ser ut att komma vid pumpen. du är säker på att oljan inte kommer
uppifrån o lägger sig på pumpen.
det lär vara dags att byta ut vevhusventilationen vid dom milen om det inte är gjort.
antar att du motor tvättat före koll så du ser riktigt.

hasse.
av VOlvo740tic90
Jag har tvättat rent och kollat ;) oljan kommer från packboxen vid övre kamhjulet och ventilkåpspackningen. Vevhusventilationen funkar bra ;) men som sagt den behövs nog byta iaf
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
VOlvo740tic90 skrev:Jag har tvättat rent och kollat ;) oljan kommer från packboxen vid övre kamhjulet och ventilkåpspackningen. Vevhusventilationen funkar bra ;) men som sagt den behövs nog byta iaf
ja då är helgens sysselsättning räddad då :mrgreen: .
som ja sagt tidigare byt även rem o spännare
när du sätter ihop grejorna.

hasse.
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]