Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrcobear
Hej,
Hade ju hoppats att jag inte skulle behöva skriva om sånna här saker här men nu kom det ju direkt...

Hämtade ut bilen i förrgår och har inte tänkt så mycket på kollisionsvarningssystemet fram tills idag när jag kom tänka på att det inte gjort ljud ifrån sig eller blinkat till trots att jag satt på det och har satt in "långt" som känselnivå. Tänkte då att jag får väl åka och testa det lite. Körde långsamt mot en stolpe på en parkering, körde i 10km/h, hände inget. Tänkte då testar jag något större och körde mot en parkerad bil och åkte upp i kanske 20km/h, hände absolut inget. Det står att den är igång och allt men ändå händer det inget.

Kan tillägga att jag har driver alert -paketet men inte "anpassad farthållar"-tillvalet. Är det någon som kan beskriva hur det egentligen ska fungera och om någon har tips på hur man testar av det på ett säkert sätt? Som det känns nu så tvivlar jag på att ens city safety fungerar. Allt är påslaget.

Problem nummer två, bluetooth, kontakter och windows phone (nokia 925). Någon som upplevt problem med att ens kontakter inte dyker upp? Behöver man göra något speciellt för att få över dem? Tips mottages gärna.
av Linqid
Du får skilja på kollisionsvarningssystemet som ingår i Driver Support och på City Safety. Det förstnämnda varnar först med ljud och ljus (vibration i ratten?) och om ingen åtgärd vidtas (dvs att du bromsar) bromsar bilen in själv. City Safety varnar inte alls, utan bromsar i sista sekund stenhårt utan någon som helst förvarning. Lägg en luftmadrass mot garaget hemma och rulla fram långsamt så märker du snabbt om det fungerar som det ska eller inte. Upp till 15 km/h ska den klara av att bromsa till stillastående utan att träffa föremålet.
mrcobear skrev:Tänkte då att jag får väl åka och testa det lite. Körde långsamt mot en stolpe på en parkering, körde i 10km/h, hände inget. Tänkte då testar jag något större och körde mot en parkerad bil och åkte upp i kanske 20km/h, hände absolut inget.
När du säger att inget hände, kan det då vara för att du bromsade själv när du tyckte att det var "för sent"? Bilen behöver ingen reaktions- eller betänketid och bromsar därför senare än vad vi människor klarar av att göra, och hinner ändå stanna. Prova mot något som du vågar köra in i! :wink:
av mrcobear
Jag är medveten om skillnaden mellan kolisionsvarningen och city safety, anledningen till att jag skrev att jag tvivlar på city safety var pga jag förutsätter att dem använder samma radar/kamera/laser eller vad det nu är.

Det är just kollisionsvarningen jag är mest intresserad över just nu. Jag har varken fått ljud eller ljus när jag tycker att jag egentligen bör ha fått det. Därför är jag exempelvis lite intresserad av vilket avstånd det egentligen börjar varna vid och ungefär vilka villkor som behöver uppfyllas. Som sagt, 20km/h på 10meters avstånd tycker jag att den bör ha börjat varna vid, jag börja bromsa vid 3meter kanske.

Det där med luftmadrass var bra, det har jag inte tänkt på, det får jag testa :)
av Schmoyoho
Kan tillägga några saker till ovanstående:

a) bilen gör skillnad på om du verkar köra avsiktligt mot något eller om du tappat kontrollen/somnat till eller liknande. Det är endast i det sistnämnda fallet bilen ingriper. Om du t.ex accelererar eller styr mot en parkerad bil tror jag inte systemet ingriper. Risken finns ju att den inte gör det. Om du har kollisionsvarning/autobroms så kommer du förr eller senare nog märka det när den varnar av sig självt. Har hänt mig på hela tomma vägar och bekanta vid omkörningar. Som tur är inte autobroms, men att den låter och blinkar. Vet inte om det kräver adaptiv farthållare men om jag inte håller avständet så tänds samma lampa vid vindrutan och lyser successivt starkare rött. Prova hålla kort avstånd nästa gång du startar vid rödljus helt enkelt, något säkrare än att köra mot parkerade bilar :shock:

b) Angående din bluetooth, på iPhone måste man välja att "synka" kontakterna med bilen. Det är ju inte omöjligt din telefon kan tänkas ha någon liknande halvdold inställning.
Användarvisningsbild
av Doffen
mrcobear skrev:Hej,

Problem nummer två, bluetooth, kontakter och windows phone (nokia 925). Någon som upplevt problem med att ens kontakter inte dyker upp? Behöver man göra något speciellt för att få över dem? Tips mottages gärna.
Etter telefonen er koblet til bilen, så kommer det opp en beskjed på telefonen hvor du må godta at kontakter lastes over til bilen, gjør du ikke det, så vises heller ingenting
av chaffis75
Hade ju hoppats att jag inte skulle behöva skriva om sånna här saker här men nu kom det ju direkt...

Hämtade ut bilen i förrgår och har inte tänkt så mycket på kollisionsvarningssystemet fram tills idag när jag kom tänka på att det inte gjort ljud ifrån sig eller blinkat till trots att jag satt på det och har satt in "långt" som känselnivå. Tänkte då att jag får väl åka och testa det lite. Körde långsamt mot en stolpe på en parkering, körde i 10km/h, hände inget. Tänkte då testar jag något större och körde mot en parkerad bil och åkte upp i kanske 20km/h, hände absolut inget. Det står att den är igång och allt men ändå händer det inget.

Kan tillägga att jag har driver alert -paketet men inte "anpassad farthållar"-tillvalet. Är det någon som kan beskriva hur det egentligen ska fungera och om någon har tips på hur man testar av det på ett säkert sätt? Som det känns nu så tvivlar jag på att ens city safety fungerar. Allt är påslaget.

Jag kan meddela att både kolisionsvarning och city safety är väldigt svåra att provocera för att få dem att fungera, jag har försökt provocera men aldrig lyckats däremot så har systemen reagerat vid andra tillfällen så jag vet de fungerar på min bil.

Fredrik
av mrcobear
Doffen skrev:

Etter telefonen er koblet til bilen, så kommer det opp en beskjed på telefonen hvor du må godta at kontakter lastes over til bilen, gjør du ikke det, så vises heller ingenting
Hm, märkligt, det får jag ingen förfrågan om. Är det så på windows phone menar du?
av mrcobear
chaffis75 skrev: Jag kan meddela att både kolisionsvarning och city safety är väldigt svåra att provocera för att få dem att fungera, jag har försökt provocera men aldrig lyckats däremot så har systemen reagerat vid andra tillfällen så jag vet de fungerar på min bil.

Fredrik
Hm ok. En vänn kom över precis och vi testade att provocera det genom att han körde med sin bil framför i låg fart och jag hade bara foten på gasen, inget där heller. Men jag får väl lita på att allt fungerar tills dess att jag testar köra rätt in i en luftmadrass till helgen... :)
Användarvisningsbild
av philipsguy
Det griper in i allra sista stund, vi snackar om <1 m. Att experimentera mot hårda föremål är inte att rekommendera och sker på egen risk.
Användarvisningsbild
av Doffen
mrcobear skrev:
Doffen skrev:

Hm, märkligt, det får jag ingen förfrågan om. Är det så på windows phone menar du?
Ja det er slik på Windows Phone. Forsøk å slett telefonen å legg den til igjen i bilen. Da skal det dukke opp en melding rett etter telefonen er lagt til og godkjent

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]