Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen har gått ca 2500 mil nu och idag så fick jag ett väldigt ryck när jag lägger i Drive läget.
Lägger jag i backen så rycker det inget, endast i Drive ?
Bilen är varm och jag har kört med husvagn ca 5 mil idag. Efter att jag parkerat vagnen och skulle köra iväg så fick jag rycket.
Provade flera gånger men samma resultat. Ett kraftigt ryck ca 1/2 sekund efter att D läget läggs in.

Tomgången är normal och som sagt inget ryck när backen läggs i.

Någon teori om detta ?

Skall ringa verkstaden i morgon så de får kolla upp, men kan vara bra med lite teorier från panelen här.

Bilen är servad sedan 2v tillbaka och det har tankats ner lite mjukvaror i bilen.
Den har fungerat perfekt i lådan hela året som jag haft den.
..JL
Skumt..
Idag så var detta fenomen helt bortblåst ??:-/
Körde lite så att den skulle uppnå arbetstemp, men inga problem med ryck alls ?!.

Jag fick en tid på fredag hos bildoktorn så dom skulle kolla ev. felkoder och oljenivå.
De hade ingen tid för djupare felsökning innan semestern, så vi får hoppas att det är ngt mjukvarurelaterat som kom tillfälligt.
Min gjorde detsamma, men även ryckte i växlingen när den växlade ner. Verkstaden tog in bilen och fick kalibrera om växellådan, men tyvärr börjar det komma tillbaka... :(
ansjo skrev:Min gjorde detsamma, men även ryckte i växlingen när den växlade ner. Verkstaden tog in bilen och fick kalibrera om växellådan, men tyvärr börjar det komma tillbaka... :(
Min växlar perfekt, men jag har vid tidigare turer noterat att då jag kört med husvagnen eller något annat tungt släp på bilen några mil och när jag kopplar ifrån detta, så växlar den lite annorlunda ett tag.
Undrar om adaptionen beter sig fel emellanåt ?
Jag har på tidigare bilar fått verkstaden att "nollställa" adaptionen, och då har dom växlat bra igen.
Dock så har jag aldrig tidigare fått problemet med att när D läget läggs in att det blir ett ryck så att bilen vill ta ett skutt framåt ??:-/
Var ute ock körde utan släp igår en hel del och provade vid varje stopp att lägga den i Neutral och sedan Drive men den ryckte inte till alls...
Jag släpade på ett efterfordon (30 km/h) i fyra mil eller så förra året. Efter det växlade bilen rätt märkligt i en vecka eller två, innan den sansat sig igen.
Adaption i all ära, men när man gör sånt ingen tänkt sig blir det inte alltid bra.
Det är problem med senaste programvaran från Volvo.
Kollegan har sin D5 -13 inne idag på "garantireparation" för detta.
Om det ordnas med modifierad mjukvara eller om dom kan reversera till föregående version vet jag inte.
Det är inte heller alla som råkar ut för detta utan endast ett fåtal så det skulle kunna vara något annat.

Hör av dig tillverkstaden som gjorde uppdateringen och be dom kolla detta mot Volvo och se vad dom säger.
sthlm skrev:Det är problem med senaste programvaran från Volvo.
Kollegan har sin D5 -13 inne idag på "garantireparation" för detta.
Om det ordnas med modifierad mjukvara eller om dom kan reversera till föregående version vet jag inte.
Det är inte heller alla som råkar ut för detta utan endast ett fåtal så det skulle kunna vara något annat.

Hör av dig tillverkstaden som gjorde uppdateringen och be dom kolla detta mot Volvo och se vad dom säger.
Låter rimligt, Jag körde många mil med husvagn förra sommaren och fick inga problem då i alla fall.
Kan hända att jag fick en nyare programvara på servicen senast som lirar sämre än tidigare i vxl lådan :???:
Får se vad dom hittar på fredag.
Annars så får jag lämna in den efter semestrarna för djupare felsökning.
Blir sådär ibland
Om du stängt av bilen och startat igen så hade det säkert varit borta
Min MY12 som har samma generation låda (mest troligt) har både detta fenomen ibland, samt att den ibland växlar ner så att det skakar i hela bilen
Den är uppgraderad många gånger, grundadaption är utförd många gånger
Det är bättre ett tag, sedan kommer det igen

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]