Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hur stor är tanken i S80 MY07->, också 70 liter?

/Martin
Användarvisningsbild
av TomK
Hade tidigare en V70 2.5FT MY2011 (som tjänstebil, så den gick nästan alltid på E85!).
Den fick jag i 69 liter sprit i och då fyllde jag ända upp i röret. Den borde då ha varit helt tom innan tankning, hade nämligen fastnat i kö på E4:an och färddatorn hade övergått från att visa x antal km kvar till tom tank till att bara visa "---" ett bra tag innan jag lyckades komma till en bensinstation.

På tal om tankning, är det förresten någon mer än jag som har problem med att tanka utan att pumphandtaget slår ifrån hela tiden, ungefär som om tanken skulle vara full fastän den inte är det?
Hade så på vår tidigare XC70 II och även på nuvarande V70 II, båda MY2008. Jag får stå och hålla handtaget intryckt manuellt så att jag tankar på typ "halvfart". Kan det bero på dålig avluftning?
av least
falcon skrev:när jag ska på långkörning brukar jag alltid fylla röret också, en bekant berättade om man lutade bilen så går det i mkt mer.
han menade om den skvalpar så är det inte fullt.
så jag provade, jag tankade så att soppan var upp till avluftningen, körde runt macken (på sidan så är det en liten ramp upp till tvätten där körde jag så att höger sidan kom upp lite)
åkte hem är ca 700m och där hällde jag i 6 lite från en dunk utan problem.
då hade jag tankat ca 74 liter och det skvalpade fortfarande.
kan ngn förklara hur det är möjligt??
Tanken rymmer 70 liter bränsle, sedan finns det utrymme för expansion av vätskan/gasbildning beroende på temperatur.
Om tanken hade en volym på exakt 70 liter och du fyller exakt 70 liter bensin finns inget utrymme för expansion.
av jurabergen
least skrev:
falcon skrev:när jag ska på långkörning brukar jag alltid fylla röret också, en bekant berättade om man lutade bilen så går det i mkt mer.
han menade om den skvalpar så är det inte fullt.
så jag provade, jag tankade så att soppan var upp till avluftningen, körde runt macken (på sidan så är det en liten ramp upp till tvätten där körde jag så att höger sidan kom upp lite)
åkte hem är ca 700m och där hällde jag i 6 lite från en dunk utan problem.
då hade jag tankat ca 74 liter och det skvalpade fortfarande.
kan ngn förklara hur det är möjligt??
Tanken rymmer 70 liter bränsle, sedan finns det utrymme för expansion av vätskan/gasbildning beroende på temperatur.
Om tanken hade en volym på exakt 70 liter och du fyller exakt 70 liter bensin finns inget utrymme för expansion.
Japp! Precis som med gas så beror den extra mängden man kan fylla på, vilken temp det är. Men borde väl inte slå på flera litrar på bara 70l.
av jpennerb
Jag har fått bra kolla nu på mig 2.5FT och efter att det står "--- till tom tank" så kan jag köra ytterligare 5mil med marginal. Får ändå inte i 70 liter utan hamnar oftast som på 65l.
av perhall
Alla bilar rymmer mer än vad som står innan det blir stopp.
Har fått i 72,86 l som mest i min nuvarande.
Liknande i en V70II 2,5T MY08
Med V70II T4 MY11 testade jag aldrig.
De två senaste har också visat tom när det är ca 7 l kvar. MY08 när det gick i 69-70 l.
Eftersom jag vet att jag kan köra ca 10 mil till göra jag det ibland och det slutar rätt ofta med 71-72 l..

PH
av S6024t
är inte spärrarna bortagna på pumphantaget? jag sätter in den gängade delen på tanklocket under handtaget,slippa stå o hålla i handtaget
av AndS
S6024t skrev:är inte spärrarna bortagna på pumphantaget? jag sätter in den gängade delen på tanklocket under handtaget,slippa stå o hålla i handtaget
Nej, de vara det men på de tappar jag använder finns spärren kvar.
Sedan mjölkar jag aldrig ut det sista ut låter automatiken slå ifrån och slutar där, så det brukar sällan bli över 60L. Med vår diesel blir det ändå många mil, men jag förstår de som kör en lite törstig etanolare att man vill få ut de sista dropparna, Jag rullar ju lätt runt 90-100 mil mellan tankningarna.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]