Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Brainded skrev:Det är väl elstyrt i våra kärror?
Det var det ju redan på 300-serien.
/Anders
Kan någon bekräfta dementera detta på rak arm?

För jag tycker då att mitt lås känns helmekaniskt... och inte sett nått när jag bläddrat i elschemorna heller.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:
/Anders

För jag tycker då att mitt lås känns helmekaniskt... och inte sett nått när jag bläddrat i elschemorna heller.

/L

Ja på min gamla 340 så är det så mekaniskt det kan bli
Användarvisningsbild
av Brainy
greeeken skrev:
Loner skrev:
/Anders

/L

Ja på min gamla 340 så är det så mekaniskt det kan bli
Jahopp, på min 88a så kunde jag tokenkelt koppla ur det bara genom att rycka en sladd. Gällde att koppla ur detta när rattlåset inte var i isådanafall :)

Men ni menar alltså att det i V70 är mekanik som känner av när nyckeln dras ur och som utan någon som helst elektricitet får rattlåset att gå i alá 142a

/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
Vet inte, men rattlåset gick i, så antingen äre fel på låset eller så är det nått annat.
hur man än gör så ska detta inte få hända.Det är ju sjukt
av Frigge
Dom ENDA Volvobilarna som har elektroniskt rattlås är S40/V50 och S80N
Alla andra har mekaniskt och KAN inte gå i så länge nyckel är i.
Användarvisningsbild
av #27
Loner skrev: Kan någon bekräfta dementera detta på rak arm?

/L
V70n:s rattlåset är mekaniskt med tapp som går in i rattstången ingen el där.
av Frigge
Brainded skrev:
Frigge skrev:Dom ENDA Volvobilarna som har elektroniskt rattlås är S40/V50 och S80N
Alla andra har mekaniskt och KAN inte gå i så länge nyckel är i.
Trådstartaren ljuger alltså?

/Anders

Ljuger är väl synd o säga, mer troligt är att han upplevt att rattlåset gått in men egentligen är det servon som försvunnit. Att rattlåset går i på en bil med Mekaniskt rattlås är näst intill omöjligt, allafall på en Volvo.
Rattlåset går in först när nyckeln är ur.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu gick det alltså från omöjligt till näst intill omöjligt på ett inlägg? ;)

Han skriver ju att det inte är servon utan att han märkt tydligt att rattlåset gått i. Personligen har jag tappat styrservon på ett 18meters 20tonsekipage med ytterligare 40tons last (ja ni behöver inte börja diskutera ev. överlast då det var lagligt) då motorn helt sonika dog och både den hydrauliska bromsservon och styrservon dog, inte ens då kändes det i närheten av att rattlåset gått i så jag väljer att hellre fria än fälla trådstartaren även om vi inte kan veta säkert.

/Anders

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]