Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mhjelm
Var och köpte en bil förra onsdagen. En V70. Säljaren hade bilen på kredit så vi kom överens att jag betalar in det som var kvar på krediten, det blev summan. Han blev alltså av med bilen utan att få något för den. Fick inte igång parekringsradaren så vi skrev i kvitto att han garantera att efter nollställning av felkod så skulle det funka igen.

Var inne på volvo och nollställade koder men den ville inte funka ändå. Hör av mig till säljare och han säger att han ska stå för kostnaden hos min privata volvo verkstad. Enda är att han måste boka tid. Kommer även överens om att byta av framruta ska gå på hans försäkring. Vi betalar hälften var. Så han får mitt konto nr och jag behöver hans försäkringsnummer.

Har varken fått föräkringsnummer eller pengar insatt. Han har heller inte bokat tid på verkstaden.

Börjar nu tappa humöret. Själv hade jag varit väldigt mån om att göra rätt för mig. Ska tillägga att jag strypt betalningen till finnansbolaget då han inte gjort rätt för sig än. Har bra lust att åka tillbaka med bilen och lägga nycklarna i brevlådan.
av para
Jag förstår inte riktigt upplägget
Du köpte den förra onsdagen? Vem äger bilen nu idag?
Du skriver att du strypt betalningen till finansbolaget men om inte restskulden är betald så kan ju inte bilen bytt ägare än.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Skulden är väl knuten till bilen? Så om den inte betalas så driver dem väl in bilen. Rätta mig om jag har fel.
av valln
Jag tror man har läst om personer som köpt en bil med skuld och som lesingbolaget har återtagit eftersom amorteringen har slutat att betalas av fd ägare till bilen.
av mhjelm
Han äger bilen. Kreditgivaren släpper inte bilen för än jag betalat in skulden. Och eftersom han inte följer båran överenskommelse så vill jag inte betala för än han gjort rätt för sig. Då blir det ännu svårare för mig om han inte är samarbetsvillig. Nu borde det ligga i hans intresse att bilen blir betald och överskriven.
Användarvisningsbild
av wissel
Om en affär låter för bra för att vara sant,
så är det ofta precis just det.... :shock:
av llesrof
wissel skrev:Om en affär låter för bra för att vara sant,
så är det ofta precis just det.... :shock:
Fast vet vi om detta var en för bra affär? Skulden kanske på öret motsvarade bilens värde? I vissa fall har ju folk till och med mer i skuld än vad bilen är värd.
av mhjelm
Han ville ha mer för bilen från början. Vi kom överns om att det blir affär för summan han hade kvar på bilen. Summan är kollad mot kreditgivare och den stämmer. Och visst hade det varit min bil så hade jag ju sett till att få ner skulden mer än bilens värde.
Användarvisningsbild
av P210
Är väl inte konstigt om säljaren/ägaren krånglar om han har 100% skuld på bilen och säljer den för att kvitta skulden - då får han ju inte en spänn i fickan, han blir ju "bara" kvitt skulden.. och har han bilen belånad till 100% lär han ha knackig ekonomi i övrigt.
Så ska han betala reparationen för p-sensorerna och ta en ny vindruta på försäkringen tar det nog emot att genomföra affären...

Bilaffärer likt detta upplägg ska man hålla sig långt bort ifrån, muntliga överenskommelser vid bilaffärer mellan privatpersoner brukar sällan sluta väl...
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]