Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan lägga till att min bil är sänkt 30 mm också...
Min ska ju sänkas med HR fjädrar ca 40mm och så tittar jag på fälgar med ET43 eller ET50 vad ska man välja så man inte gör bort sig??sedan är det däcket som jag tror att det ska vara 245-35-19 för att bli bäst(synpunkter önskas)sedan var det ju det med last index på däcken också...
Kom ihåg att ET värdet visar hur lång in/ut däcket hamnar.

Original ET brukar placera däcket mitt för där styrgeometrins axel träffar marken, alltså däckets centrum ligger precis på den punkten som styrningen vrider sig runt.

Kör du andra ET så hamnar däcket innanför eller utanför den punkten och vid inbromsningar går då kraften upp i styrstagen och styrlederna istället för att hamna i spindellederna som ju är dimensionerade för att hantera de krafterna utan att slitas ut i förtid.
v70Pata, eftersom du inte har 100% koll så är ju svaret är kristallklart ifrån volvoB20...

Modifiera bilen hur du vill men håll dig inom gränserna för att inte riskera skador/extra slitage och liknande. Väljer du mellan ET 43 eller ET 50 och är osäker, välj ET 50 alla dar i veckan... Då är du ju så nära original det går (förutom större fälgar men med samma rullomkrets).

Bilen är byggd och konstruerad på ett visst sätt av en anledning.
Som sagt det gäller att ha lite kol på fälgarnas bredd också... inte bara däckens! På Volvos originalfälgar 7" breda (16"-17" stora) är ET 50 mm, på 7,5" breda (17", finns nog bara en sådan fälg bland Volvos) och på 8" breda (18"-19" stora) är ET 55 mm. Till 18" rekommenderar Volvo 245/40 och till 19" rekommenderar de 235/40. Antagligen i första hand för att behålla en viss profil för komfortens skull... Till deras 18" och 19" anger de att utslagsbegränsare behövs! samt rekommenderar de lågt sportchassi (dvs sänkning) annars ser det illa ut med alldeles för mycket luft i hjulhusen mellan däck och bil. Jag körde själv så några år (18") och fick skit av min bror som ansåg att jag hade XC-stuk på min V70...

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]