NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stoffemannen78
Hej.
Jag blev lycklig ägare till en V50 1.8f -09 för två veckor sen. Dock börjar det redan klia i fingrarna. Hade ev tänkt byta fälgar.
Enligt registreringsbeviset så ska det vara 195/65 r15. Kan man gå upp till 17" Volvo originalfälgar utan problem.
Vad säger besiktningen om detta?
/Kristoffer
av Stoffemannen78
Så bilprovningen säger inget om det då? Bara att tuta och köra?
Har hittat en uppsättning fina 17" originalfälgar. Då åker börsen fram isf.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag antar att detta redan är något du har koll på, men jag kör 19" på sommaren men har besiktningsperiod under vintern, då jag har mina tråkiga 15" på, så besiktningen blir därför inget problem, någonsin. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har eftermonterat på 17" Spider på min V50 MY11, de som sitter på MY12. På besiktningen sa de inget alls om detta. Tvärt om, tyckte det var en fin och fräch bil 8)
Användarvisningsbild
av P210
Hoppas det är ok storlek
205/50 matchar din originaldimension perfekt.
Men så här viktiga saker måste man ha örnkoll på! sluta hoppas o kolla upp fakta istället :wink:

Enligt lagen ska skillnaden på rullomkretsen ifrån originaldimensionen inte över- eller understiga 5%
Jämför nya gamla dimensioner på den här sidan:http://www.dackgrossisten.se/Rullomkrets.aspx

Hjul ska ju vara snygga och +/- 5% låter inte mycket men det är ju inte kul att få ett en uppsättning som ser helt fel ut!
Kan ju vara på sin plats att välja en dimension större (absolut inte mindre...) för att "fylla ut" ett hjulhus bättre!

Kanske inte bästa exemplet men 16" 40 profil på övre bilden och 17" 45 profil på undre visar att omkretsen är viktig för utseendet och låg profil är inte allt..
Bild
av ptrj
P210 skrev: Men så här viktiga saker måste man ha örnkoll på! sluta hoppas o kolla upp fakta istället :wink:
Från och med 1a oktober 2006 så gäller inte det gamla +- 5% och helbilsgodkännandet ang däck och fälg. De regler som nu gäller är att hjulet ska gå fritt vid full fjädringsrörelse samt rattutslag och att det skalla täckas av skärmen.

Så är det med det.
edit: la till en källa: http://stro.se/wp-content/uploads/2014/04/utbyte.pdf
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]