Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare min orginalpump i min volvo 940turbo -97:a gav upp i helgen så idag montera jag en ny. (har endast en pump i tanken)

Blev en Walbro GSS342 255l/h. Gick bra i 3mils hård körning sen gav min 15A säkring som de ska va orginal upp. sen körde jag 2 mils LUGN körning innan den gick sönder igen.

Kabelhärvan till pumpen är inte speciellt varm något något lite bara.

Frågan är ska man behöva en större säkring nu när man har en större pump?

Tacksam för svar

MVH
Kanske det.

Originalpumpen på sena 940 med turbomotor har specifikationen 130 l/h vid 12 V, 3 bar, 20°C. Då är tillåten strömförbrukning 6.5 A.

Om din nya pump har (nästan) dubbelt så stor kapacitet kan man väl tänka sig att den drar ungefär dubbelt så stor ström också, alltså 13 A.

På säkring 11 går bränslepumpen och lambdasondens förvärmning. Då räcker nog inte 15 A om man sätter dit en pump som drar dubbelt så stor ström som original. Men frågan är om det är så smart att bara sätta dit en större säkring – vet inte om ledningar och relä är dimensionerade för det. Kanske bättre att använda en pump som håller sig till specifikationerna.
NilsO skrev: Då räcker nog inte 15 A om man sätter dit en pump som drar dubbelt så stor ström som original. Men frågan är om det är så smart att bara sätta dit en större säkring – vet inte om ledningar och relä är dimensionerade för det. Kanske bättre att använda en pump som håller sig till specifikationerna.
Man kan kanske montera ett nytt relä efter bränslereläet och använda kabeln från bränslereläet som manöverström. Då kan man ju säkra den nya matarkabeln till pumpen med 30A eller vad som behövs utan att det stör det övriga systemet. Eller är jag ute och "reser" igen?? Sedan vet jag ju inte vad det är för mening att sätta en så stor pump utan att planera att "göra av" med "överskottet". Det blir ju "en himla massa" bensin som "bara pumpas runt" i onödan....

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]