Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej

Ett par tips saknas:

Jag har tidigare skrevit om min 01 S60 T5 aut. som har den första 5-stegs automatlåda - jag tror den heter AW-50 ???

Hur som helst har jag iblannd haft problem med att lådan slirar när den växler mellan 2:an och 3:an - altså som om att den iblannd tappar inkopplingen och motoren varvar upp i stället för att lägga in 3:an.

Jag har bytt b4-locket på lådan och jag trodde faktisk problemet var försvunnit - jag har inte upplevat det i ett par månader. Men det kanske hänger ihop med att jag har ändrat mitt körmönster (långåkning). Det känns som om problemet är kommit i samband med kallare väder och flera kortåk! (Kanske efter jag har kört i geartronic läge). Ger det någon mening???

Nu är det kommit i 2 fall inom 2 dagar och jag tänker göra så här:

1. Kolla problemet fram till nästa service (april)
2. Vid service: Byta olja växellåda (2-3000 SEK)
3: Om problem återstår antingen alternativ 2 eller byta ventilkontroll (10-12000 SEK)
4: Om problem återstår antingen alternativ 2 eller byta låda (40000 SEK enligt Volvo verkstad)

Alternativ 2:
- Köpa ny bil (kanske inte en Volvo med automat :-( )

Det kan ju vara så att den bara gör det iblannd i och med lådan har en inbyggd svakhet. Eller också händer det allt oftare i och med en del hållar på att slitas.

Vad tror ni? Och vad tycker ni jag borde göra?

Tack så mycket för svar!
VH EjS
Användarvisningsbild
av greeeken
Då skulle jag nog gå på alternativ 2.
Att byta låda för 40 000 njae, jag avstår o lägger det på en nyare bil i så fall.

Byta olja är väll det billiga sättet ,kanske kan hjälpa, men det vet andra bäst här.
av JK24T
När byttes B4 locket ?
På min -02;a byttes locket på våren -03 efter att jag hade klagat på symptomen du beskriver. I julas efter en tvärbromsning började lådan att uppföra sig märkligt med hårda 2-3 växlingar samt ibland rusande motor vid 2-3 växlingar.
Efter en hel del efterforskningar så lär det finnas 3 eller 4 olika modeller av B4 locket och efter som mina symptom lutade åt B4 locket så beställde jag tid för utbyte.
Mitt gamla B4-lock som var utbytt -03 var av den gamla modellen med 4st "körnslag" som höll fast fjäderbrickan, dvs samma skit som original. Hur någon överhuvudtaget kan komma på att fästa en bricka av stål i ett aluminium lock med hjälp av "körnslag" är för mig obegripligt.
Det senaste B4-locket där är fjäderbrickan fäst med en spårring, dvs på ett korrekt sätt, detta monterades och allt är frid och fröjd. Kostnad ca 700:-

Har du ett tidigt B4-lock så kan det mycket vär vara trasigt igen.
Om locket är helt hade jag provat med ny programvara först innan du börjar med det kostsamma.

- Johan
Användarvisningsbild
av EjS
JK24T skrev:När byttes B4 locket ?
På min -02;a byttes locket på våren -03 efter att jag hade klagat på symptomen du beskriver. I julas efter en tvärbromsning började lådan att uppföra sig märkligt med hårda 2-3 växlingar samt ibland rusande motor vid 2-3 växlingar.
Efter en hel del efterforskningar så lär det finnas 3 eller 4 olika modeller av B4 locket och efter som mina symptom lutade åt B4 locket så beställde jag tid för utbyte.
Mitt gamla B4-lock som var utbytt -03 var av den gamla modellen med 4st "körnslag" som höll fast fjäderbrickan, dvs samma skit som original. Hur någon överhuvudtaget kan komma på att fästa en bricka av stål i ett aluminium lock med hjälp av "körnslag" är för mig obegripligt.
Det senaste B4-locket där är fjäderbrickan fäst med en spårring, dvs på ett korrekt sätt, detta monterades och allt är frid och fröjd. Kostnad ca 700:-

Har du ett tidigt B4-lock så kan det mycket vär vara trasigt igen.
Om locket är helt hade jag provat med ny programvara först innan du börjar med det kostsamma.

- Johan
Mkt intressant!!! Jag bytte locket här under hösten - så det borde väl vara ett reviderat lock med ordentlig spårringsmontering?

Kollar vidare på ämnat i alla fall... Tacker för input...

VH
Användarvisningsbild
av CarMan
1. setill att ha senaste mjukvaran i lådan. & att adaptionen nollas
2. kolla så du har ett helt B4 lock
Användarvisningsbild
av EjS
CarMan skrev:1. setill att ha senaste mjukvaran i lådan. & att adaptionen nollas
Tack för tips!

Jag borde ha senaste mjukvara - den blev uppdaterat under hösten - men jag ska kolla på nästa service i april.

Om jag ska nolla växellådan igen - då är det 3. gången på 10 månader. Det verkar för jobbigt.

Jag ska kolla B4-locket igen - också 3. gången i så fall

Lösar detta inte problemet blir det BMW, Lexus eller Honda inom kort. Jag hållar på att trötna på detta :)

Tack och VH
Användarvisningsbild
av CarMan
EjS skrev:
CarMan skrev:1. setill att ha senaste mjukvaran i lådan. & att adaptionen nollas
Tack för tips!

Jag borde ha senaste mjukvara - den blev uppdaterat under hösten - men jag ska kolla på nästa service i april.

Om jag ska nolla växellådan igen - då är det 3. gången på 10 månader. Det verkar för jobbigt.

Jag ska kolla B4-locket igen - också 3. gången i så fall

Lösar detta inte problemet blir det BMW, Lexus eller Honda inom kort. Jag hållar på att trötna på detta :)

Tack och VH
det spelar ingen rol om du bytt B4:a lock 10 ggr, om det var flera år sedan du gjorde det.

kom med lite mer inputt så vi vet när du gjort vad & om det är gjort med nya delar på en volvo verksta
Användarvisningsbild
av EjS
CarMan skrev:det spelar ingen rol om du bytt B4:a lock 10 ggr, om det var flera år sedan du gjorde det.

kom med lite mer inputt så vi vet när du gjort vad & om det är gjort med nya delar på en volvo verksta
Visst!

Jag bytte B4-locket i september 2006. Innan händte det 1-2/pr månad - och mest när man bromsade eller svängte åt höger i längre tid, t.ex. avfart/påfart på motorväg.

Innan jag bytte kollade min personliga servicetekniker på PV's eget verkstad locket och sa att det absolut inte kunde vara det. Jag tvang honom att byta det likväl.

Efter detta flytte jag och fick helt annorlunda körmönster och jag har inte upplevd det sedan november - altså före i måndags.

Jag har innan kört en del korta åk och samtidig blev det kall väder. Dessutom åkte jag för första gången i lång tid i geartronicläge - annars har den kört perfekt i D-läget - men det är altså i D-läget det nu igen är händt. Dock kännte jag i manuell läge att den kopplade ur motoren lite stöckigt i manuell läge mellan 2.an och 3.an i ett par fall...

Så det är väl lite svårt att säga om det relaterar till dessa olika omständigheter eller om det är en inbyggd svakhet som man får leva med - men som inte blir sämre med tiden - eller om något är fel som t.ex. B4-locket.

Om där finns 4 olika reservdelar till B4-locket och man inte har löst mitt problem när jag har beskrevit symptomen och betalat för fix på ett auktoriserat Volvo verkstad (även Volvo PV's interna i Göteborg) - ja så är det mitt förtroende börjar gå åt helvete.

VH
Användarvisningsbild
av CarMan
har du så nytt lock så har du det nyaste & det är inte troligt att det behöver bytas.
du har säkert också nyaste mjukvaran, eller ialla fall tilräckligt ny.

jag kan inte gissa på mer saker utan at själv göra felsökningen.

kolla bara så låda har rätt oljemängd
Användarvisningsbild
av EjS
CarMan skrev:har du så nytt lock så har du det nyaste & det är inte troligt att det behöver bytas.
du har säkert också nyaste mjukvaran, eller ialla fall tilräckligt ny.

jag kan inte gissa på mer saker utan at själv göra felsökningen.

kolla bara så låda har rätt oljemängd
TACK för att du tog tiden att svara mig.

Oljan kollades vid senaste ordinära service 10.000 mil - även färgan på oljan (på min uppmaning). Allt var som det skulle vara.

Vi ser hur det går... Tack i alla fall (till alla)

VH

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]