Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Allt lika, dvs samma ränta, restvärde och avgifter är leasing ALLTID dyrare för en privatperson än avbetalning. Detta eftersom räntan inte är avdragsgill. Det är ett rent matematiskt faktum.
Sen finns det vissa leasingerbjudanden som varit riktigt bra men då har Volvo varit med och rabatterat bilen i princip.
av ztaffans
Lövet skrev:Allt lika, dvs samma ränta, restvärde och avgifter är leasing ALLTID dyrare för en privatperson än avbetalning. Detta eftersom räntan inte är avdragsgill. Det är ett rent matematiskt faktum.
Sen finns det vissa leasingerbjudanden som varit riktigt bra men då har Volvo varit med och rabatterat bilen i princip.
Det beror ju på hur man räknar. Ser man på värdeminskningen på ny bil för 300 000 som då troligtvis är värd 150 000 efter tre år så motsvarar det 4166:-/ månad.
Då låter ju leasingavtalet ganska attraktivt. Jag har aldrig grottat ner mig i hur leasingavtalet ser ut i detalj men är värdeminskningen större än leasingavtalets månadskostnad tycker jag det ser ok ut.
Användarvisningsbild
av joel80
Privatleasingavtalen har oftast 1500mil per år som max körsträcka.. en 3 år gammal bil med kärsträcka på max 4500mil är nog rätt attraktiv och kan mycket väl vara värd en bra bit över 50%, så räkneexemplet ovan tycker jag inte motsvarar verkligheten så mkt.
De rabatter som Volvo lämnat på leasingbilar brukar också finnas i kampanjer där man kan köpa dem som vanligt.

Jag har svårt att se att Volvo eller handlaren skulle "bjuda" på speciellt mycket bara för att man privatleasar.
av Lövet
ztaffans skrev:
Lövet skrev:Allt lika, dvs samma ränta, restvärde och avgifter är leasing ALLTID dyrare för en privatperson än avbetalning. Detta eftersom räntan inte är avdragsgill. Det är ett rent matematiskt faktum.
Det beror ju på hur man räknar. Ser man på värdeminskningen på ny bil för 300 000 som då troligtvis är värd 150 000 efter tre år så motsvarar det 4166:-/ månad.
Då låter ju leasingavtalet ganska attraktivt. Jag har aldrig grottat ner mig i hur leasingavtalet ser ut i detalj men är värdeminskningen större än leasingavtalets månadskostnad tycker jag det ser ok ut.
Som sagt: Tar du en avbetalning med samma restvärde och villkor är det billigare i alla fall. Det går inte att en leasing blir billigare.
Då måste förstås alla förutsättningar vara lika. Bjuder volvo på någonting (service, däck eller dylikt) eller ger högre rabatt i samband med leasing kan det vara attraktivt. Men då är det inte leasingen i sig som är nyckeln utan rabatten.
av Malmstroem
Allt annat lika så blir som sagt var leasing något dyrare -- eftersom räntan inte är avdragsgill. Numera är räntan relativt låg, så skillnaden blir inte stor.

I USA där privatleasing är stort, är det relativt vanligt med garanterade restvärden som är högre än vad bilens värde troligen kommer att vara. Då blir det billigare att leasa än att köpa bilen.

Med Volvos upplägg ser jag inte att du får den typen av "rabatt" med ett högt garanterat restvärde.

(Kuriosa -- de garanterade restvärdena kom upp för att t.ex. Cadillac och Lincoln skulle kunna ge konkurrenskraftiga leasingkostnader mot Lexus. Lexus hade (har) betydligt bättre andrahandsvärde, vilket gjorde att leasingkostnaden var lägre. För att sälja behövde då de inhemska leverantören garantera sina restvärden. Med andra ord, en form av extra rabatt.)
av Lövet
Snacka om att man som återförsäljare/tillverkare köper på sig problem med det amerikanska upplägget...
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]