Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Bygga fjärrstyrd gräsklippare? Är det inte enklare att köpa en robotklippare.. jag kränger lite sånna via en webbutik, så är du sugen kan jag nog fixa lite rabatt... ;)
Användarvisningsbild
av P210
Testa om 12V ger mer snurr på de små originalmotorerna, annars är det inte lönt att mecka med, sälj den på Blocket och satsa på en sån här istället;
36Volt 500Watt Mini Electric quad
Bild
Finessen med denna är att den är utrustad med tre lägen till kontrollern som kör motorn på 12/24/36V vilket innebär ca 8/12/20Km - något att växa i! Mina ungar har slitit hårt på sin i tre är nu! (Som kuriosa kan sägas att den räknas som elcykel efter att Segway skulle passas in i svenska reglementen, max 20km/h och en ringklocka så kan en 10-åring ta den till skolan :D )
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... som-cykel/

Rull.se som länkas ovan har den för 4500:- men köpte min ny på ebay.de för 2200:- inkl frakten hem från säljaren, en firma i Berlin...

Den blev så poppis så lillebror fick en sån här nyss, också modell mini, 36V 500W:
Bild

Motorkitet som sitter på dessa (samma som Rull.se kallar lådbilskit) är "standardprylar" på alla kinesiska kikbikes och elscootrar, finns en uppsjö med varianter för 12, 24 och 36v med olika relage/kontrollers köps snorbilligt på ebay!
Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
joel80 skrev:Bygga fjärrstyrd gräsklippare? Är det inte enklare att köpa en robotklippare.. jag kränger lite sånna via en webbutik, så är du sugen kan jag nog fixa lite rabatt... ;)

Lite skillnad i pris dock, sen är det ju inte lika häftigt med en färdigbyggd robotklippare som med en fjärrstyrd man byggt själv, som även är kraftfull nog att använda som skottkärra(byta ut klippaggregatet mot en kärra t ex) och köra ved i, eller dreva om och ut och jaga bilar med :P
Hurvida det är enklare eller inte... ptja visst, att köpa allt färdigt är givetvis alltid enklare, men det är ju inge skoj :)

Näe men, största problemet är att jag har så stor tomt att jag behöver en robotklippare i 20k+ klassen, och då orkar den ändå inte med slänterna jag har :)

Har räknat ut att bygga en själv skulle kosta mellan 4 och 6k(exkl. klippaggregat), beroende på vad för motordrivare man ska ha. Räknar man bort material och batterier så landar det på 2-3k för elektroniken ("lite" skillnad mot 20k+ ;))
Det som tar tid är ju programeringen av microchippet :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Blir det bygget av får du lova att lägga upp en tråd! :)

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]