- mån 30 jun 2014, 23:08
Bygglov och väntetider.. tja.. Det går till ytterligheter ibland. I dryga 30år har man vetat var den nya *vägen* skulle gå igenom Motala. Det blev ett *vägreservat*. Dom som byggde sina villor längs med denna ränna fick rejäl kompensation vid byggnationen. Stat och kommun subventionerade byggena.
Så kom dagen D.. Bron skulle byggas och vägen skulle byggas i reservatet. Då herrejävlar.. då skulle alla villaägare lida, ursprungliga som nya. Då skulle alla kåkar tappa i värde och ingen kände till reservatet vid inköpet av sina hus. Den långa rännan där deras hundar pissat i 30år var totalt okänd. Nej där skulle klagas och där skulle väntas, demonstreras och allmänt jävlas. Jepp jävlas är ordet.. för när man är advokat av lite högre rang och anser att bygget inte ska bli av för att den nya bron KAN BLÄNDA lastbilsförare så att dom åker av bron på toppen och tappar kemikalier i vattnet. Då hoppas jag det är jävelskap och inte ett utryck av många års studier. Där kan isåfall vara väldigt få kronor i studielån trotts allt. Alla klagomål och åsikter tog 1cm tjock katalog i tryckt form. En mycket roande läsning faktiskt.
Men det är märkligt ändå hur märkligt det slår på bygglov. Jag äger själv en jordbruksfastighet mittemellan två städer (7km från dom bägge). Då har jag följande krav. Om jag ska bebygga tomten med mitt bostadshus på krävs bygglov, dock är det mera formellt då jag inte bor i stan. Ordentliga planer ska lämnas in och godkännas.
Om jag ska bebygga någon av dom två andra tomterna som räknas in i jordbruksfastigheten (3 tomter totalt), ja då krävs bara att jag inte irriterar mina grannar för mycket, sen kan jag bygga vad jag vill vart jag vill i den stil jag önskar, för det är *ekonomibyggnader*. Jag får gärna teckna ned dom på skithuspapper om jag så vill. Eller bara låta bli.
Så nu när jag vill bygga om/ till min verkstad är det fritt fram att göra vad jag vill.
Då verkstan är byggd 2 meter från grannens tomt, men dryga 50 meter från dennes hus, behöver jag inte ta hänsyn till dom 4 meter som annars gäller heller.
Som jordbruksfastighet är det annars en osäker lek att få fakta.
Det är som när jag frågade sotaren (kontrollant) om skorsten till verkstan. (skulle ha pelletsvärme). Vid huset gjorde man brandkontroll och hade allmänna åsikter om anläggningen från 90 talet. Vid verkstan så sa man, jaha? Tja vi föreslår att du bygger en brandsäker cell till pannrummet. Öppning utifrån eller luftsluss till pannan. Okej sa jag, hur höga krav på cellen?
Tja.. så brandkåren hinner komma hit?
Men, är det 10min cell? 20? 40? 60? Svaret var: vet inte.. det är ju inte lagkrav på att ens åka på alla bränder. Man tar ju dom man kan. Så risken är ju att din kåk får brinna ned eftersom det inte är prioriterat, då det är utan människor och djur. Ta 20 min eller nåt?
I det här läget tänkte jag att nån skämtar lite. Men kommunen hade samma svar. Gör vad du vill: bara brandkåren hinner dit. Vilket dom alltså INTE kan säga tiden till. Med andra ord kan man aldrig uppfylla kravet fullt ut, så gör vad du vill.
Jag slog igen hålet till skorstenen och monterade en luftvärmepump...