Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hylman
Jag är på semester i Danmark, och plötsligt vill vår V70 inte starta. Motorlampan/service lyser bara.

Vi har en bil till och bogserlina, men det visar sig att vi köpt en bil där den där bogseröglan saknas. Jag ska försöka få iväg den till närmsta verkstad när de öppnar i morgon bitti, och undrar om det går att bogsera utan öglan? Jag ser att det finns en tvärgående balk under motorn med några hål man kanske kan knyta bogserlinan i. Jag glömde tyvärr ta en bild innan jag lämnade bilen, och jag vet inte vad balken kallas. Jag har heller ingen aning om det är en dumdristig eller bra idé.

Är det möjligen någon här som har någon erfarenhet eller tips om vad jag ska ta mig till för att slippa bärgning också?
Utan att veta om man ska göra såhär så utan assistans hade jag lagt av pluspolen från batteriet i lite mer än 30 min och sedan försökt igen i första hand.
vet vilken balk du menar,brukar hissa bilen i den med garagedomkraften,men tvivlar på att du kan bogsera i den,dels så ligger den väl inte "lägre" än fronten,sen kommer väl linan att skäras av.
Balken jag tänker på ligger nog lite lägre än fronten, som jag minns det så sluttar den svarta plasten under fläkten svagt neråt och slutar just före balken, somnog ligger uungefär i motorns framkant. Jag får kolla på det när jag kommer dit imorgon.
Men om den duger till domkraften lär man kanske inte dra sönder den med bogserlina?
Hylman skrev:Ok, vad bra! Jag ska försöka testa att koppla ur batteriet och se vad det kan göra.

Det är mer än 50% i tanken, vad kan det påverka?
jag tänkte att med 15-20 l kvar o bilen står i lutning så händer det att man får Soppatorsk
då ejektorpumpen i sadeltanken har lagt av.
wissel skrev: jag tänkte att med 15-20 l kvar o bilen står i lutning så händer det att man får Soppatorsk
då ejektorpumpen i sadeltanken har lagt av.
Ok, jo det hade ju varit lindrigt. Men tyvärr är det som sagt mer soppa i, och helt platt där den blev stående.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]