Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har ni någon källa på det? Gäller det bara befintlig friggebod eller kan man helt plötsligt bygga 15+25kvm utan bygglov?
Det är väl det här ni pratar om.
- Komplementbostadshus på högst 25 kvadratmeter
Regeringen föreslår en ny bostadsform - komplementbostadshus - som ska kunna uppföras utan krav på bygglov. Arean ska kunna vara maximalt 25 kvadratmeter. Till skillnad från dagens friggebodar ska bostäderna kunna användas som permanentbostad, men också som garage, förråd eller gäststuga. I normalfallet ska det vara möjligt att bygga ett komplementbostadshus även om det strider mot bestämmelserna i en detaljplan.

Arean för komplementbostadshuset föreslås kunna delas upp i delar, dvs. t.ex. 20 kvadratmeter bostad och 5 kvadratmeter förråd på ett annat ställe på tomten. Regeringen föreslår en högsta nockhöjd på 4 meter för ett komplementbostadshus medan 3 meter gäller för friggebodarna.
Ett komplementbostadshus förutsätter att en anmälan görs till kommunens byggnadsnämnd. Om huset ska byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter förutsätts precis som med friggebodarna grannarnas godkännande.

Nuvarande regler för friggebodar behålls. Det blir således möjligt att bygga både 25 kvadratmeter komplementbostadshus och 15 kvadratmeter friggebodar i anslutning till ett en- eller tvåbostadshus.

http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400
Tack som f*n. Det där ska jag stoppa upp i r*ven på min jobbiga granne.
Han har i allafall rätt att slippa dina byggen 4,5 meter från tomten.

Jag tycker lagen är sådär.. speciellt själva detaljen med takhöjden som får vara 4 meter. Det kan påverka utsikt/ljus/sol och öka instängdhet rätt mycket för ens granne.

Som det är nu tycker jag inte heller är bra, så jag menar inte att det är helt galet tänkt.. bara att det är lite för högt och att många kan råka ut för höga "murar" med sånna byggen. Även om din granne kan vara värd det kan det vara andra fall där jag inte skulle säga att de som råkar ut för en 4meters mur 4,5 meter från tomtgränsen alltid förtjänar det. Kanske hade en takhöjd på 2,5-3 meter räckt...?
Jag har förstås inte tänkt att bygga något 4 meter högt utan det blir ett strategiskt placerat förråd med normal takhöjd.

En detalj dock, min tomt är kuperad, varifrån räknar man 4meter takhöjd?
Trevligt. Då blir det typ 6 meter takhöjd jämfört med bostadshuset. :twisted:

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]