Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ahlin85
hej signalhornet fungera dåligt en tid det lät lite ibland så jag trodde att den rostat ihop köpte ett nytt signalhorn men det visar sig att jag inte har någon spänning till hornet jag antar att det är den vitgrå som ska vara + och den svarta jord

+ den gråvita går in i kabel stammen ganska fort så jag tänkte jag skulle slippa sprätta den är det någon som vet var den tar vägen?
jag har kollat säkring 15 som ska vara till signalhornet en 25A säkring. och den är hel.

har läst att det kan vara i ratten men jag ar airbag så jag är inte så sugen att riva i den det första jag gör.

om jag grejer med ratten och skruvar bort batteriet är det säkert att skruva då?

till lägg det är en 945'a llt 1995

Mvh Ahlin
av Rådlös
Du kan ju mäta för att slippa ge dig på krockudden. Koppla bort den spänningsförande kabeln tillfälligt. Använd en ohmmeter, gärna med summer. Sätt det ena mätstiftet på signalhornets jordutgång och det andra på chassiejord. Ta med dig en assistent som trycker på tutknappen på ratten. Har du full ledning då utan någon ledningsresistans, så är det inget fel i ratten och du behöver inte grubbla över krockudden.
På äldre bilar har det annars varit vanligt att den kabeln som går i rattstången är av någonstans där det rör mycket på sig.
Du kan testa funktionen i pluskabeln med att koppla en provisorisk kabel som hänger löst mellan säkringsdosan och signalhornet. Fungerar det då så har du hittat felet. Skall du byta den spänningsmatande kabeln, alltså pluskabeln, så lossa den från tutan (igen). Fäst en ny fräsch kabel ordentligt och med några varv eltejp runt skarven, i den gamla kabeländan. Gå till säkringsdosan och börja dra i den gamla kabeln. Vill du vara säker på att det skall löpa hela vägen så kan du gärna gnida in den nya ersättningskabeln med vaselin. Då glider den lätt och det gör ingen skada på isoleringen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Signalhornen är ett (nästan i alla fall) ständigt problem. I och med att man jordar hornen när man trycker på "tutan" så ska det vara spänning (+) på alla kablar om allt är Ok. När du trycker på "knappen" ska all ström jordas genom kolet och släpringen i ratten. Där blir med åren lite koldamm och slitage med "dålig kontakt" som följd. Jag har med framgång (flera gånger) satt ett relä som jordar signalhornen direkt i karossen fram i fronten och låter bara manöverströmmen för reläet jorda i ratten. Då slipper man spänningsfallet genom ratten.
Du drar en + kabel till 86 på ett vanligt "extraljus relä" och klipper av kabeln som går till ratten och kopplar kabeln till ratten på 85. Kabeln från signalhornen kopplar du till 30 och 87 jordar du i karossen. Med denna koppling är det bara manöverströmen som går genom ratten och signalhornen jordas i karossen direkt i stället för hela omvägen genom ratten.

Mvh
Lennart
av ahlin85
tack för tipsen rådlös.

jag har inte haft möjlighet att fortsätta felsöka.

men det du skriver lennart så har du väl spänning fram på + kabeln?
mitt problem är ju att jag inte har någon +12v fram.
om jag förstått det rätt så ska det ligga +12v hela tiden på hornet när tändningen är på ,sen jordar man för att få funktionen.
av Rådlös
OK! Du har alltså mätt och det saknas 12 volt.
Du antar riktigt. Det skall vara 12 volt när tändningen är på och jordningen sker i ratten. Då kan du ju göra det experimentet som jag beskrev, koppla en provisorisk lös kabel från säkringsdosan till signalhornet. Prova att tuta. Fungerar det då så vet du att det behövs en ny kabel. Det gäller bara att dra den på lämpliga ställen. Om det går att få den i höljen m.m som jag beskrev är det ju det enklaste. Skulle det vara svårt och trångt så banda fast den nya utanpå den gamla kabelstammen. Det är en fördel för dig själv och för en tänkbar senare bilägare om du isolerar den gamla kabeln. Böj ändarna i en U-form och vira lite eltejp runt. Då är det förhoppningsvis ingen som i framtiden börjar undra vad det är för en kabel. Vederbörande kanske har ett annat bagatellartat elfel och börjar misstänka att den okända kabeln har med felet att göra och river halva bilen för att hitta felet. Det finns många sådana exempel på forum som detta. Skriv gärna ner det på ett papper också, t.ex: "Kabel till signalhornet ersatt. Datum XX/YY -ZZ". Förvara pappret tillsammans med andra bilpapper.
av ahlin85
ja jag saknar 12v+
om jag mäter på pluspolen och båda kablarna till tutan så får jag 12v så de verkar vara jordade båda 2 :???:
jag ohm mätte mot jord och det verka vara kontakt.

det skumma är att jag prova sätta på den svarta kabeln på tutan och drog en separat + från batteriet då tutar det men ansluter jag den vitgrå och min separata +händer inget.
jag prova slå på tändningen och byglade tut knappen men fick ingen funktion än då.

jag har larm på bilen kan det vara nått där som spökar?

är det någon som kan kolla vilken färg som det är spänning på?

knappen i ratten går den bara ner till tutan?
för jag funderade på om jag inte ska dra om allt direkt från ratten i såna fall
och dra det via relä.

jo jag ryckte ut säkrings hållaren också de kablarna är gula så det måste sitta en kopplingsdosa någon stans
av ahlin85
Jag har nog löst problemet signalhoret jag är på är troligtvis till larmet och inte tutan jag trodde det var samma horn till tutan/larmet
av ahlin85
:D jag han ut i mellan regn skurarna och byter ut det rätta hornet och då funkade tutan men kabelskorn såg inte allt för fina ut så jag drar nog om dom via ett relä tror jag för att spara på släpsko kontakten i ratten.

Men jag bugar och bockar för all hjälp!
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]