Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av firechrille
tjena, som tråden lyder undrar jag om coilovers klarar all extra tyngd. bilen är en -02 v70n som jag funderar att sätta coilovers på men blir tveksam då jag har förstärkt fjädring idag för jag rullar konstant omkring med ca 200kg i skuffen. någon som har koll på hur mycket coilovers stoppar när det gäller tyngd?

/ Chrille
Användarvisningsbild
av fisse
firechrille skrev:tjena, som tråden lyder undrar jag om coilovers klarar all extra tyngd. bilen är en -02 v70n som jag funderar att sätta coilovers på men blir tveksam då jag har förstärkt fjädring idag för jag rullar konstant omkring med ca 200kg i skuffen. någon som har koll på hur mycket coilovers stoppar när det gäller tyngd?

/ Chrille
Tjena! Jag har tyvärr inte svar på din fråga, men jag blev nyfiken på din förstärkta fjädring. Har du eftermonterat fjädrarna och blir det stor skillnad på bilen? Tänkte både på väghållningen och lastkapaciteten? Jag behöver göra detta också då jag kör med släp eller tungt lastad i bagaget.

Mvh Micke
av firechrille
Jag har eftermonterat fjädrarna, med ca 180kg last i skuffen så vart den 15mm högre med de förstärkta fjädrarna jämfört med original.
Användarvisningsbild
av fisse
firechrille skrev:Jag har eftermonterat fjädrarna, med ca 180kg last i skuffen så vart den 15mm högre med de förstärkta fjädrarna jämfört med original.
Blir det så pass bra! Ja då vet jag vad jag ska välja för fjädrar. Tack så mycket för att du tog dig tid o svara :D
Användarvisningsbild
av Perc
fisse skrev:Blir det så pass bra! Ja då vet jag vad jag ska välja för fjädrar.
Har man budgeten för det så ska man ju givetvis skaffa Nivomatfjädring.
Användarvisningsbild
av fisse
Perc skrev:
fisse skrev:Blir det så pass bra! Ja då vet jag vad jag ska välja för fjädrar.
Har man budgeten för det så ska man ju givetvis skaffa Nivomatfjädring.
Ja det hade varit något.... Jag kör ju visserligen inte varje dag med tung last, och jag har ingen husvagn heller. Men är pellets eldare och en pall väger ju dock 850 kg. Synd bara att Nivomat är så himla dyra... men jag tror säkert att dom är toppen att köra med :mrgreen:
av firechrille
Har nu fått svar från dem jag tänkt köpa coils av att om jag ställer dem på 20mm sänkning bak kommer den hamna på mellan 30-35mm med 200kg last i skuffen :)
av KalleJ
Kolla på BC Coilovers där kan man byta/välja fjäderstyrka och är ställbara.
Eller Bilstein B6/B8 dämpare med valfria "förstärkta/husvagns" fjädrar.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]