Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Sceptic skrev:
Kriegarn skrev:Kom ihåg att trycket i däcket påverkar komforten otroligt mkt. Många kör idag med alldeles för högt tryck för att försöka spara drivmedel. Ha aldrig i mer än 0,1-0,2 mer än vad som rekommenderas.
I dörrstolpe och instruktionsbok till vår V70 R-Design (245/40 R18) står det 2,3 fram och 2,1 bak samt 2.6 som ECO-tryck. Däckverkstäderna rekommenderar mellan 2,7 och 3 och menar att det av Volvo rekommenderade trycket är alldeles för lågt, ECO-trycket skulle dock vara okey. Jag har lagt på 0,1 och hoppas 2,7 är okey. Vem ska man tro på? :wink:
Jag instämmer med dig att det rekommenderade trycket är alldeles för lågt. Kör med 2,7 i mina 17" & i 18" hade jag haft lite till.
Användarvisningsbild
av Sceptic
matsén skrev: Enl däckar'n är dock R-Design fälgen 9,2" bred så det blev aaaningen "tyskstuk"... trots fälgskyddslist även på nya däcken.

//PM
Hur undviker man "tyskstuk", är det vissa däck som passar bättre till fälgen? (i mitt fall Cratus 18")
börne skrev: Jag instämmer med dig att det rekommenderade trycket är alldeles för lågt. Kör med 2,7 i mina 17" & i 18" hade jag haft lite till.
Kollade även med Pirelli och de rekommenderade mellan 2,5 och 2,8 i Zero till en V70.
av matsén
När jag skrev "tyskstuk" menade jag mer hur däcket ligger på fälgen. Fälgkanten är nu aningen utanför fälgskyddslisten, så var inte fallet med original 245/40x18. I själva hjulhuset är det ingen större skillnad. Valde 225/45x18 med flit för att det nästan inte skiljer något på radie, diameter eller omkrets mot original.
Om nu fälgen är 9,2" bred, har inte provmätt själv, så är nog 225 på gränsen till för smalt. Graden av "tyskstuk" kan ju även variera mellan däckfabrikat då de inte är exakt lika breda vid samma dimension. 235/42,5 skulle nog varit optimalt isåfall, tyvärr finns inte den dimensionen :lol: . Hur undvika? Välj inte för smala däck, mät däckbredden på däckfirma på något vis ??:-/

//PM
av kitco
matsén skrev:Har precis gjort en sådan operation på min bil trots 5-6 mm gummi kvar och bara 3600 mil totalt, varav knappa 2000 mil skett med s-däcken. Stod helt enkelt inte ut med okomforten. Krängde gamla däcken till brorsan.
Blev Goodyear Efficient Grip 225/45x18 istället föt original Pirelli P Zero Rosso 245/40x18. Bara på de två milen hem från däckar'n är omdömet: tystare, betydligt mindre spårkänsligt och bränsleeffektivare, precis vad jag ville åt.
Enl däckar'n är dock R-Design fälgen 9,2" bred så det blev aaaningen "tyskstuk"... trots fälgskyddslist även på nya däcken.

//PM
Fälgen är 8" bred inte 9,2" :-/]
Användarvisningsbild
av börne
matsén skrev:9,2" bred
Låter som bullshit... aldrig hört talas om annat är hela tum eller halva på fälgar. Utom när BMW & Saab + diverse andra, men mest dessa man hört om fick för sig att köra med mm mått ett tag med sina TRX däck. Men det var ju diametern så kan ju kvitta.
av perhall
Bränsleeffektivt: svårt att se på två mil.
Tystare: av tre skäl: a/smalare, b/nya (slitna däck låter alltid mer), c/P Zero är mkt bullriga
Men sämre väghållning, vilket ju kvittar på en V70...
PH

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]