Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Gotlandsbästa skrev:Ska bygga ett garage till bilen sen. Har så in i Hel***e gnälliga grannar, så hallen skulle passa bra, om den står pall dem fyra årstider vi har. Men tack för svaret. :-)
Med sådana grannar blir det ju perfekt. De lär ju störa sig som fan på tältet. Det ser ju för jävligt ut :mrgreen:
gubbstrutt skrev:fast det lär bli mycket dyrare än 7400 med cement plattan bygglov o skit man får ju inte göra som man vill ens på sin egen mark

En friggebod får du ju bygga utan bygglov. Dom har ju dessutom ökat storleken från 20kvm till rätt rejält mycket mer(kommer inte ihåg exakta siffror) och tagit bort en jäkla hög begränsningar gällande bygget.
Lucif3r skrev:
gubbstrutt skrev:fast det lär bli mycket dyrare än 7400 med cement plattan bygglov o skit man får ju inte göra som man vill ens på sin egen mark

En friggebod får du ju bygga utan bygglov. Dom har ju dessutom ökat storleken från 20kvm till rätt rejält mycket mer(kommer inte ihåg exakta siffror) och tagit bort en jäkla hög begränsningar gällande bygget.
har myndighets personerna gjort det lättare för oss det var som fan :-O).
men ett garage som ts skulle bygga senare o friggebod kan ju vara skillnad där men vad vet jag.
på min mark (utan grannar) är det mina regler som gäller eu gäller inte heller där :) .

hasse.
Nya bygglovsreglerna är 25kvm friggebod. Går utmärkt att göra garage av. Minst 4.5meter till tomtgräns förstås och sedan måste redan tidigare friggebodar räknas av.

Har också funderat på tältgarage av liknande anledning men avstår då det helt enkelt är så j-a fult. Det ser ut som en byggarbetsplats på tomten.
Hm, pappret jag fick hem sa att man inte var tvungen att räkna bort ytorna för befintliga friggebodar, men man fick inte ha mer än 3(eller 4).
Givetvis har jag slängt pappret, så kan inte kolla exakt vad som stod...

Kan det kanske skilja mellan olika kommuner? Skulle ju inte vara första gången vi har special regler isf... Vi har bl.a. en lag som mer eller mindre förbjuder reservdelsbilar/avställda bilar på gården, enda i sverige sist jag läste -.-...
"Du får utan bygglov uppföra en eller flera friggebodar i omedelbar närhet av bostadshuset. Den sammanlagda byggnadsarean av alla friggebodar på tomten får inte vara större än 15,0 kvm (framöver 25kvm min anmärkning).

En friggebod är ett komplement till ett en- eller tvåbostadshus. Det måste därför finnas ett sådant bostadshus på tomten när du börjar bygga din friggebod. Friggeboden ska vara fristående och kan inte byggas ihop med en annan byggnad."

- Boverket
Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]