Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mitt högra halvljus har slutat fungera och det är samma problem som i den här tråden: [Edit: det var inte det]
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=halvljus
Det vill säga ingen spänning fram till säkringen och troligen trasigt relä.

Jag har en 855 -97. Frågan är hur jag hittar relät på denna modell?

/Jonas
Senast redigerad av 1 flite, redigerad totalt 0 gånger.
av flite
Har lokaliserat relälådan (under huven, framför ratten). Jag vet dock inte vilket relä det är, men det vet ju Volvoverkstaden. Innan jag byter relä vill jag veta om relät sitter före eller efter säkringen. Någon som vet? Har inte lyckats hitta kopplingsschema, men ska söka vidare. Om jag visste vilket relä det är för sidan som fungerar (vänster) skulle jag kunna dra ur det relät och mäta spänningen på den säkringen. Finns spänning sitter relät efter säkringen.

Bild
Senast redigerad av 1 flite, redigerad totalt 0 gånger.
av flite
Tack Henke3 och Mardy. Jag ser på kopplingsschemat att relät ligger före säkringen. Det mätte jag och kollade också. Jag upptäckte dock att jag sist mätte fel på säkringen, det finns spänning där. Det var ju trist då det ju innebär kabelbrott mellan säkring och lampa, och det kan ju inte vara lätt att ersätta den kabeln. Man kanske brukar dra en ny.
av flite
Problemet är löst! Det visade sig vara glapp i en kontakt under stålkastaren, se bild. Det lite märkliga var dock att jag mätte alla sex stift där utan spänning. Satte ihop kontakten och tog istället isär den vänstra bruna. Där fanns spänning (på mittersta stiftet). När jag sedan tryckte tillbaks den bruna i karrossen (med clipset man ser) tände sig halvljuset. Mätte högra kontakten igen och då fanns ström. En tillfällighet antar jag.
Bilagor
halvljuskontakt.jpg
Halvljuskontakt
halvljuskontakt.jpg (526.29 KiB) Visad 353 gånger

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]