Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att ta bilen på resa genom Europa i juli men är lite osäker om bilen borde lämnas in på service eller kontroll innan man startar resan.

Det är en Volvo 2.4D 2010 som ligger på ungefär 13.000 mil och är så vitt jag vet är i "gott skick". Senaste service gjordes i november (2,200 mil, 7 månader sedan) och då bytte vi det som påpekades, nästa service kommer om cirka 800 mil.

Vågar man åka iväg på en resa som kommer landa på 600-700 mil utan att lämna in bilen på service först? Skulle vi åka på bilresa i Sverige skulle vi aldrig fundera på service innan det faktiskt är dags. Men med tanke på att vi ska åka utomlands och resans längd funderar jag på om det är klokast att göra service innan vi startar bilresan.

Hur brukar ni som åkt på längre bilsemestrar göra? Se till att bilen är servad och i toppskick innan resan eller lita på att allt är okej så länge man sköter serviceintervallen m.m.

Edit: Insåg att tråden kanske bör ligga under allmänt eller något, moderator får flytta tråden om det är så.
Hur länge hade du kört innan nästa service om du inte åkt på långresa? 800mil till av normal körning och kortsträckor tills 3000mil var uppnådda? i så fall lär 600 mil med långa dagsmarscher och genomvarm motor inte vålla nämnvärt slitage i jämförelse!

Å andra sidan kan oljan vara rätt tunn och blaskig efter 2200mils körning så ett byte kanske inte skadat innan avresan...
Hade kollat oljan för att se hur den ser ut, är den "kass" så hade jag bytt själv till olja från Swedool, är den fin men befinner sig långt ner på stickan fyllt på. Då får man en utblandat olja som funkar. Man vet ju aldrig men man kan bara gardera sig till en viss gräns. Se över bromsar och annat som däck och fälgar man snabbt och visuellt kan se.

Hade även lagt krutet på att se över att jag har volvo-assistans numret inlagt samt diverse säkerhetsutrustning som är bra att ha.

Och:
+Första hjälpen-kit
+Varselväst (varningsväst) en till varje person i bilen
+Reservlampor o säkringar
+Böter på att få tom tank på autobahn i Tyskland. Så tanka senast när mätaren når 1/4 så slipper ni förhoppningsvis stå med tom tank om det blir långa köer. Det händer ju då och då.
+Ha varningstriangeln lättillgänglig i bagaget
+Vatten till att dricka i bilen
+En varningspuck ( http://www.blocket.se/kronoberg/Ljuspuc ... 425787.htm )
Jag ligger ungefär i samma sits. Kikade i min servicebok och serviceintervallen har varit 2200 mil på pricken. borde kunna köra 7-800 mil till med min olja men kommer att byta den och oljefilter innan resan på ca 600 mil. känns bara onödigt att lämna in den på service den har gått nu 1400 mil sen senaste service några månader sen. Har beställt olja på nätet (oljemagasinet) och oljefiltret körde jag till Bilia och köpte på plats.

Vet någon om vad som kan hända om jag inte återställer serviceindikator. Oljekvalitetssensorn måste få sig en chock med ny olja väl. Vill ej återställa den för att sen ska den in på normal service efter resan.

Såhär tänker jag göra innan resan men du väljer själv om du vill lämna in den. Är bilen servad och i övrigt bra skick så hade jag bytat oljan och filtret bara.
Serva efter så klart, kolla oljan kan du ju göra innan
Kolla olja mm och serva efter. Förmodligen är det mer eller mindre kaos på servicestationen så här inledningen av semester. Skulle jag vara verkmästare skulle jag hellre försöka mobilisera personer till haverier och ev. turister som vill serva bilen billigt i Sverige. Givetvis kommer verkmästaren också försöka tillmötesgå en framsynt kund önskan.
abcd1234 skrev:Hur brukar ni som åkt på längre bilsemestrar göra? Se till att bilen är servad och i toppskick innan resan eller lita på att allt är okej så länge man sköter serviceintervallen m.m.
Vad skulle en service hjälpa mot för haverier på långsemestern, Jag har råkat ut för följande genom åren på sådana resor.

-Skuret hjullager

-Rasad koppling

-Rasad motor pga sprucken kolv

-Exploderande däck pga punktering.

En service innan avfärd skulle inte hjälpt mot något av detta. Kolla olja, kylvätskenivå och bromsbelägg innan du kör och ta din service vid hemkomst, det kommer ju att passa serviceschemat perfekt.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]