...

Moderator: Moderatorer

#875673
Fördomar är inte sällan baserade på fakta och erfarenhet och här kom ett exempel. Tyvärr har alla slags fördomar blivit tabu och ingen vågar generalisera, kategorisera eller analysera begreppen. Hur har det blivit så? Jag körde själv BMW många år utan att känna mig "kränkt" när någon yttrade sig om "BMW-förare". Vart har toleransen, öppenheten och tryggheten tagit vägen?
#875704
Mwi skrev:Tja! när det gäller singelolyckor så kanske BMW är i topp, vilket bilmärke ligger i topp när det gäller att bli på körd bakifrån?
Det finns ju många som ligger långt under gällande hastighetsbegränsningar och har noll koll på verkligheten, 80 km/h i vänsterfilen på en motorväg är ett större hot mot andra bilister än en som kör för fort och råkar ut för en singelolycka.
Men seriöst, tror du på fullaste allvar att det är vanligt med olyckor där folk blir påkörda bakifrån för att dom kör i 80km/h på motorväg? Både tung trafik och bilar med släp får inte köra fortare, och kör du så in i helvete fort så du har svårt att stanna eller byta fil när du närmar fig nån som kör i 80km/h så är det på inga villkor den andre förarens fel att du kör in i honom.

Så gott som alla olyckor där någon blir påkörd bakifrån sker i kösituationer där den bakom varit distraherad av mobil/gps/stereo eller nått annat olämpligt.

Gällande undersökningen så säger dom ju också i undersökningen att orsaken med största sannolikhet är att unga riskbenägna killar lockas till bilmärket p.g.a motorstyrkan i många BMW. Det har mer med riskbedömning och erfarenhet i trafiken att göra än någon slags ursprung.
#875705
Vojje skrev:BMW, och en del andra bilmärken, attraherar omdömeslösa personer.
Dessa bilar borde öht inte få trafikera allmänna vägar.
Emellertid schackrar politikerna hellre om procentsatser i välfärdssystemen än tar tag i ngt vettigt.
det var ju det jag sa!!! Stoppa Hitler-kälkarna vid gränsen :-)-)
#875718
Mwi skrev:Tja! när det gäller singelolyckor så kanske BMW är i topp, vilket bilmärke ligger i topp när det gäller att bli på körd bakifrån?
Det finns ju många som ligger långt under gällande hastighetsbegränsningar och har noll koll på verkligheten, 80 km/h i vänsterfilen på en motorväg är ett större hot mot andra bilister än en som kör för fort och råkar ut för en singelolycka.
Hur kan 80 km/h vara ett större hot?
Den som råkar ut för en singelolycka blir ofta stillastående...
#875719
Forumreglerna skrev:Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Skriv inget som kan vara kränkande för enskild person.
Den här tråden kommer inte bli långvarig med nuvarande inriktning. Tänk på hur ni uttrycker er.
#875721
joel80 skrev:Men seriöst, tror du på fullaste allvar att det är vanligt med olyckor där folk blir påkörda bakifrån för att dom kör i 80km/h på motorväg? Både tung trafik och bilar med släp får inte köra fortare
Ja det gör jag, de flesta tittar framåt och bedömer hastigheten efter fordon.
Det är en traktor med triangel bak= ca 30-50 Km/h.
Det är en bil med släpvagn = ca 70-90 km/h.
Det är en lastbil = ca 80 km/h
Det är en personbil på en motorväg = det borde vara runt 110 km/h.
Så när en personbil ligger i 80 km/h i vänsterfilen på en motorväg, så tror jag att det lätt kan gå åt helvete, anpassa hastigheten efter vägen och fordon så fungerar det bättre.
#875732
Mwi skrev:Ja det gör jag, de flesta tittar framåt och bedömer hastigheten efter fordon.
Knappast. De flesta bedömer hastigheten efter hur fort fordonet rör sig i förhållande till omgivningen.
#875736
Mwi skrev:
joel80 skrev:Men seriöst, tror du på fullaste allvar att det är vanligt med olyckor där folk blir påkörda bakifrån för att dom kör i 80km/h på motorväg? Både tung trafik och bilar med släp får inte köra fortare
Ja det gör jag, de flesta tittar framåt och bedömer hastigheten efter fordon.
Det är en traktor med triangel bak= ca 30-50 Km/h.
Det är en bil med släpvagn = ca 70-90 km/h.
Det är en lastbil = ca 80 km/h
Det är en personbil på en motorväg = det borde vara runt 110 km/h.
Så när en personbil ligger i 80 km/h i vänsterfilen på en motorväg, så tror jag att det lätt kan gå åt helvete, anpassa hastigheten efter vägen och fordon så fungerar det bättre.
Äh... klarar man inte av att bedöma hastighet och avstånd till framförvarande fordon så att man riskerar att köra på det bakifrån så är man en kass bilförare. Då har man inget på vägen att göra som förare. Så enkelt är det bara.

He he he... vi kanske skulle ha några psykologer som gör en bedömning av ens psyke och så har man olika klasser på bilar. En fordonspsykiatrisk utredning helt enkelt. BMW och andra sportiga och körglada bilar är klass A. Sedan har vi en fallanda skala ned till klass E och Suzuki Liana. Klarar man inte ett visst antal poäng i psyktestet så får man inte köra bilar i klass A. Då är det en Liana som gäller. Är det riktigt illa så blir det ingen bil alls :mrgreen:
#875737
Du bör nog lära om lite och inte tro så mycket i trafiken.. :)

Om du förresten håller typ laglig fart och kommer ifatt någon som kör i 80km/h på motorväg och håller säg 120km/h så närmar du dig bara med en fart av 11meter per sekund. Det betyder att när du 3 sekunder bakom (vilket i 120km/h är 100 meter) har du 9 sekunder på dig att anpassa farten till den som kör i 80km/h innan det smäller. Den som inte klarar av det ska inte ha körkort!
Även om du kör i 140km/h närmar du dig inte med mer än 16m/sekund och har från 3 sekunder bakom (Vilket är 117m i 140km/h) dryga 7 sekunder på dig innan det smäller.

Det finns knappt de sortens olyckor i statistiken om man inte kollar på olyckor i kraftig dimma eller på annat sätt nedsatt syn. Men i de lägena kan du knappast slå i någon att det skulle vara lämpligt att blåsa på i 120-140km/h.
#875746
joel80 skrev:Du bör nog lära om lite och inte tro så mycket i trafiken.. :)

Om du förresten håller typ laglig fart och kommer ifatt någon som kör i 80km/h på motorväg och håller säg 120km/h så närmar du dig bara med en fart av 11meter per sekund. Det betyder att när du 3 sekunder bakom (vilket i 120km/h är 100 meter) har du 9 sekunder på dig att anpassa farten till den som kör i 80km/h innan det smäller. Den som inte klarar av det ska inte ha körkort!
Även om du kör i 140km/h närmar du dig inte med mer än 16m/sekund och har från 3 sekunder bakom (Vilket är 117m i 140km/h) dryga 7 sekunder på dig innan det smäller.

Det finns knappt de sortens olyckor i statistiken om man inte kollar på olyckor i kraftig dimma eller på annat sätt nedsatt syn. Men i de lägena kan du knappast slå i någon att det skulle vara lämpligt att blåsa på i 120-140km/h.
Ok Joel i dina filmer så tutar du på bilar som kör om dig i en hastighet som är för för hög enligt dig, du tutar även på på bilar som kör för sakta enligt dig. Innebär det att alla trafikanter skall hålla Joel hastighet (N)
Man kan ju även sammanfatta det med att triangeln bak på traktorer är bortkastade pengar, för det ser ju alla andra trafikanter att det fordonet kör sakta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]