Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Hej! Lite panik nu efter ha fått sista besiktningen..

Jag har på tok för hög co halt den ligger på 1.4 och bör ligga runt 0.5

Har bytt en jävla massa och gjort en service med nya tändstift, filter och olja..
Har även bytt:
Katalysator, luftmassemätare, lambda(även mätt värderna och dem ligger bra), tomgångsmotor och kollat alla slangar efter läckage.. Inget fungerar..
Sista utvägen är att jag jordat om hela avgassystemet då jag tänkte på att jorden till lambdan kanske va lite kass, men inget där heller..
Har också kollat trycket i fuelrailen, vilket också fungerar som det ska även returen fungerar som den ska..

Hoppas någon kan hjälpa mig.. min bsiktning går ut om ett par dagar och jag har inte kunnat lösa det!

Tack!

HanseN
av triumph00
Hade en 740 en gång, med riktigt höga avgasvärden och efter mycket letande, så var det bränsleboxen, som var kass
(den som ligger nere vid passagerarens fötter)
av NilsO
Behövs nog lite mer att gå på :wink:

Vilken årsmodell är det? (Antar 88b – 90 eftersom du skriver att du bytt luftmassemätare och att CO-gränsen är 0.5...?)

Lyser motorlampan? Vilken felkod är det isåfall som tänder den?

Du skriver att du mätt "värdena"... vilka värden? Vad är övriga avgasvärden förutom CO-halten?
av HanseN86
triumph00 skrev:Hade en 740 en gång, med riktigt höga avgasvärden och efter mycket letande, så var det bränsleboxen, som var kass
(den som ligger nere vid passagerarens fötter)
glömde nämna att den är också bytt =)
NilsO skrev:Behövs nog lite mer att gå på :wink:

Vilken årsmodell är det? (Antar 88b – 90 eftersom du skriver att du bytt luftmassemätare och att CO-gränsen är 0.5...?)

Du skriver att du mätt "värdena"... vilka värden? Vad är övriga avgasvärden förutom CO-halten?

det är en 90, nej den lyser inte. Det va min far som mätte upp alla värderna. men enligt besiktning va det bara co värdet som låg högt..
av HanseN86
S6024t skrev:Katten? Vad låg HC:en på?
NilsO skrev:Behövs nog lite mer att gå på :wink:

Lambda 1.03
HC 093
CO 1.4
CO 2500rpm 1.6
av NilsO
Du kan alltid kolla efter avgasläckor mellan motorn och katalysatorn (dvs från motor till lambdasond). Det behövs bara en ganska liten läcka för att det ska påverka lambdaregleringen. Det finns ju t ex en skarv, grenröret som kan spricka etc. Annars vore nog nästa steg att koppla på avgasmätning och se vad som händer från att motorn startas tills katalysatorn börjar arbeta.
av oriter
Hade ett liknande problem, med ungefär samma värden som dig, visade sig vara en avgasventil som läckte, efter omslipning och byte av ventil blev det helt OK.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]