Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
http://www.swedroid.se/forsta-android-a ... -av-volvo/

Om man läser den artikeln så verkar det som xc90 kommer att kunna beställas med antingen Apple carplay eller android auto? Utan att blivit allt för insatt verkar det vara samma funktioner i dom båda? Kanske lyckas dom få till någon lösning där båda OS finns i bilen beroende på vilken telefon som är ansluten! Hoppas på det bästa! :)

Sen verkar det som att xc90 ska rulla på vägarna tidigt nästa år!;) den sidan jag länkat till brukar vara väldigt trovärdig. Men skulle vilja höra ett uttalande ifrån Volvo oxå ju!
av Krusell
Det handlar inte om att någon telefon blir utestängd eller inte funkar med bilen. Både Apple Carplay och Android Auto är två extra features som tar integreringen av telefonen ytterligare ett steg. Dom gamla vanliga funktionerna som blåtandhandsfree och blåtandstreaming av musik finns fortfarande kvar som i dagens sensus. Carplay och Android Auto är bara extra lök på laxen. Säg t.ex. att Volvo hade valt att bara stödja Apple Carplay då hade de fortfarande gått att streama musik från en Android via de vanliga Sensus funktionerna. Så de finns ingen risk att om du har ett annat operativsystem i din telefon så måste du byta telefon för att få den att funka med din nya Volvo.

Själv ser jag mest fram emot att kunna ha spotify integrerat, typ kunna söka direkt på skärmen och bläddra bland spellistor. I och med IOS och Androids intyg i bilarna så kommer det nog bli touchpaneler i framtidens bilar endå. Många av premiumbilarna kör ju med vred och knappar idag men de kommer inte att bli speciellt användarvändligt ihop med Carplay och Android Auto. Verkar som att Volvo ligger rätt med nya SPA-bilarna och snabbt kan erbjuda en stor touchpanel i sina bilar. Sen får man säga vad man vill om trafiksäkerheten men ja tror endå detta är säkrare en dagens teknik där man sitter och stirrar och trycker på sin lilla telefon för att sköta musiken.
av ogren
Kommer Android Auto till S90 och V90? Blir det en mjukvaruppdatering i så fall? Jag hörde ett rykte att det är på väg men jag hittar ingen officiell information.
av fristedt
Enligt android.com
Android Auto is coming soon to the following vehicles.

XC90

S90

V90

Note: Android Auto is available for newly purchased vehicles, and may be offered as a standard feature or optional feature. Availability is subject to change and may vary based on geography and trim level.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
av Gorban
Android Auto nämndes även i samband med lanseringen av av V90 CC.
Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Micce1980 , så är det. Jag var vä[…]

Aha! Ingen större fara att köra så[…]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]