Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otto84
Jag har en V70 D5 -03 där det dröjer några sekunder innan oljetryckslampan slocknar efter start om den stått någon timme eller längre. Startar jag när den nyss varit igång är det bättre. Känns som om oljefilter töms på olja. Oljan och filtret är bytta. Filtret är Volvo original. Bilen har gått 42000 mil men går fint annars. Någon som har en idé om varför den gör så?
av otto84
Jag kör på Agrol Spectra helsyntet 5W-40. Det tar ca 2-3 sekunder innan oljetryckslampan släcks så det är väl inte så väldigt länge, dock längre än på andra bilar jag har haft.
När jag bytte olja och filter så tog det nästan exakt lika lång tid som vanligt innan lampan släcktes vid första starten efteråt. Det brukar ju ta längre tid då eftersom filtret är tomt.
Om bilen varit igång alldeles nyligen slocknar lampan direkt.
Om det berodde på sliten motor borde det väl dröja ännu längre än 2-3 sekunder vid första start efter filterbyte och så borde den väl inte slockna direkt när bilen varit igång 10 minuter tidigare. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
av Doffen
Hvor lenge har dette vart?
Skjedde det etter du byttet filter?
Høres jo egentlig ut som om at filteret tømmes når bilen har stått en stund.
Mener det skal være en backventil i filterhuset som gjør at oljen ikke renner tilbake, ikke før man tar av filterkoppen og løfter på filteret, da renner resterende olje ned i bunnpannen igjen.
av otto84
Jag köpte bilen i mars i år och det har varit likadant hela tiden, både före och efter jag bytte filter. Kanske backventilen läcker då. Går den att byta på något enkelt sätt?
Användarvisningsbild
av Doffen
Når jeg ser på deletegningen, så er det ingen slik bakventil.

Men det er godt mulig oljepumpen din bør byttes da, evt. kanaler som begynner å bli tette.
Ville fått målt trykk med manometer, for å kontrollere hvilket oljetrykk pumpen leverer.
av otto84
Okej. Är nog bra att kolla trycket. Men om det inte ska finnas någon backventil är det ju inte så konstigt om oljan rinner tillbaka när motorn är avstängd. Det kanske är normalt beteende på denna motor?
av otto84
Jag har nu upptäckt en annan sak som tyder på att oljan sakta men säkert rinner tillbaka från oljefiltret när motorn ar avstängd. Om jag kollar oljan när bilen har stått över natten är det betydligt mer olja på stickan än om jag kollar oljan 5 minuter efter att motorn varit igång. Stickan blir också sölig ovanför där nivån är, nästan som att oljan i oljefiltret sipprar ner på stickan men det är bara en gissning.
Tacksam för flera tips om vad som är fel och vad jag ska göra åt det.

Mvh Henrik.
Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Skaplig tvätthög det skulle bli, jag sni[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du använ[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]