NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej,

Med ungefär ett halvårs mellanrum blir min V50 D2 MY 2011 slö och j*vlig samt att förbrukningen stiger.. Lösningen på detta är att en mekaniker får "nollställa adaptionen" i motorn, efter det går bilen ljuvligt i ungefär 6 månader. Sen börjar den bli slö och törstig igen... Jag har två frågor gällande detta:

1. Går det att göra denna "nollställning" själv? T.ex med ODB2?
2. Kan en mekaniker "låsa" adaptionen på nåt sätt eller får man leva med detta.....dilemma?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av rylle
Jag har precis samma erfarenhet med min D2 MY12. Gjorde precis års servicen och ny sw till motorstyrningen laddades ned från Volvo. Bilen gick som en dröm i början, kunde starta på 2an utan problem, jämn och tyst gång från motorn. Men nu efter några få mil, samma skit igen.
Plus att EGR-ventilen verkar ha ballat ur. Bilen är inte ens 2 år. :(
av Ajajaja
Ingen Volvo-räv som har en lösning på mitt och Rylles problem?
av getsome
Du kan nolla adapteringen med Vida endast , låsa en dynamisk process blir väldigt svårt , skaffa en dice / vida och nolla själv en gang I halvåret är mitt tips ( 2 besök på verkstad / år du slipper = din dice har betalat sig själv på 1 år)
av Ajajaja
Strålande, tack för tipset! En sån får det bli! Funkar första bästa Kina-kopia på ebay?
av Ajajaja
För övrigt skickade jag iväg min V50 med bärgare igår igen. Körde från mellersta Tyskland till Norrland och bilen visade tendenser på vägen hem och kastade in handduken slutligen när starkvarorna lastats ut. Den står och gnuggar på startmotorn men tänder inte, samma fel för ca ett år sedan när någon bränsleventil av något slag byttes. Ingen felkod. Överväger starkt att börja pressa Volvo att återta detta måndagsexemplar, det är inte rimligt att det ska vara så mycket strul med en tre år gammal bil.
av getsome
Ska du köpa en DICE så se till att få en äkta dice klon och inget junk med endast blå leddar (ett pass through interface som luras med hjälp av hackade drivisar som inte går att uppdatera) , dom riktiga kostar runt 170-200 US$ medan dom med blå leddar 100-150 US$ fråga säljaren om det är en true dice klon som är upgradeable...
av Ajajaja
thundercat97 skrev:Hvilken adaptions prosess er det som skal "nollas"?
Jag önskar att jag kunde svara på det själv. Det enda jag fått veta av mekanikerna är att dom "nollställer adaptionen i motorn", tyvärr inte mer detaljerat än så.
Var själv inne på verkstaden senast och såg när detta gjordes och det var en snabb åtgärd som gjordes i Vida. Tyvärr kollade jag inte mer noga än att jag konstaterade just att det var en snabb åtgärd i Vida :-(O)

Har beställt en Vida Dice-klon (japp, uppgraderingsbar) från Kina nu så det blir till att börja laborera när den kommer. Några tips ?
Användarvisningsbild
av rylle
Följer utveckligen med spänning! Är grymt besviken på Volvo, misstänker att den demobil vi prövade "nollas" varje vecka för att dölja problemet :evil: Upplever det som så stor skillnad att jag har svårt att tro att det är "samma" motor...

Skall försöka "pressa" en fd. volvotekniker idag på info... dock slutade han på ovlov för 5 år sedan...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw