Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Storskrubb
Hejsan gott folk!
Jo så här ligger de till. Jag har en 740 GLE och motorn är en B230E. Min kompis sa att jag hade en svanhals. Min fundering är vad fördelen med en svanhals är och varför det inte sitter i så många andra volvo 740. Tack för svar! :D
av mange240
Storskrubb skrev:Hejsan gott folk!
Jo så här ligger de till. Jag har en 740 GLE och motorn är en B230E. Min kompis sa att jag hade en svanhals. Min fundering är vad fördelen med en svanhals är och varför det inte sitter i så många andra volvo 740. Tack för svar! :D
Han menade nog att du hade en så kallad svanhalstopp, fördelen med dem är att det är bättre flöde i de topparna, vilket ger mer effekt. Du kan kolla själv vilket nummer som är instansat på din topp ovanför avgasgrenröret, och återkom gärna här med vilka siffror du hittade.
av tvedberg1
det jag vet är att insuget är mer format som en svanhals och går bättre än f-insprutningen om den fungerar som det ska.
av osla
du har ju 130hk. mekanisk insprutning. är väl även annan topp då spridarna sitter i toppen och inte i insuget
av Storskrubb
Tack för svaren, ska kolla efter siffrorna. Och jag återkommer med dem imorgon :)
av mange240
Är väl 405 toppen och kanske även 531 som går under de namnet, avgaskanalerna är väl högre placerade. Insuget ser förvisso ut som men svanhals men jag tror inte att det är det som man syftar på.
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]