Om du menar tempgivaren när du skriver tempanslutningen, så kan du mäta så här: Lossa kablarna (jag förmodar att det är en kontakt?) innan du startar motor och den är kall. Ohmmät över stiften. Notera värdet. Sätt inte tillbaka kontakten ännu. Starta motorn och varmkör den. Under tiden gör du flera mätningar. Ohmvärdet skall ändra sig med temperaturen. I vanliga fall skall ohmvärdet
sjunka när motorn blir varmare. Jag tror det är samma på din bil? Om du får ett tydligt resultat på den här mätningen så är det troligen inget fel på din tempgivare.
Dessvärre vet jag inte vad dom exakta värdena skall vara, men troligen skall det börja på ett par kiloohm när motorn är kall och sedan gå neråt något hundratal ohm när motorn är varm. Någon som vet dom exakta värdena kan ju komplettera här. I värsta fall kan man fråga på en auktoriserad Volvoverkstad.
Glöm inte att sätta tillbaka kontakten när du är klar. Och vi upprepar, det är olika tempgivare för instrumentpanelen och motorstyrdatorn. Välj rätt tempgivare.
Vill du kontrollera instrumentet i panelen så är det enklaste att köpa en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Nu behöver du inte lossa något. Du börjar som förut när motorn är ostartad och kall. Välj ut ett bra mätställe på topplocket
före termostaten. Mät där på samma ställe under varmkörningen. Kolla samtidigt på panelinstrumentet och notera var nålen pekar och vad det motsvarar i uppmätt temperatur.
Panelinstrumenten är inga precisionsinstrument. Ofta visar det sig att allt är OK och oron över panelinstrumentet är obefogad.