Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Hjälp, min sambo ringde just och sade att servicelampan börjat lysa. (V70 -00 gamla mod. och 10400mil.) Ett år sedan den var in på service, ska den inte servas vid 11000 mil? och vad ska servas då?
av Perka
är det 2,4l motorn som du har så är det service på den vid 11,000 mil. Sedan 13,0000. Jag har just gjort denna service..

Det som görs är följande
*Yttre belysning: kontroll
*Signal Horn: kontroll
*Växelreglage automat: kontroll startspärr
*Bilbälten: kontroll
*Parkeringsbroms: Kontroll/justering
*Torkare/spolare: kontroll/justering,nivå
*Dörrar/luckor:smörjning av gångjärn och lås
*Däck:kontroll slitage/mönsterdjup
*Däck exkl.reservhjul: kontroll/justering ringtryck
*Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
*Motor:kontroll utvänding täthet/renhet
*Motorolja & filterbyte
*Motorrum: kontroll/justering olje-/vätskenivåer
*Kylasystem köldbeständighet ....................C
*Batteri: kontroll nivå, fastsättning/rengörning
*Bromsbelägg skivbroms: kontroll slitage
*Växellåga/slutväxel: kontroll täthet, nivå vid läckage
*Drivknutar: kontroll damasker
*Broms-/bränsleledning: kontroll skador/läckage
*Dragordning (delbar volvo orginal) smörjning
*Servicepåminnelse: nollställning
*Styrning/framvagn:kontroll/slitage
*Bakvagnupphängning:kontroll/slitage
*Avgasystem: kontroll kondition
*Drivknutar: kontroll/slitage
*Bromsslangar: kontroll skador/läckage
*Stötdämpare: kontroll Skador/läckage
*Tändstift: byte
*Serviceboken ifylld

Hos Bilia Stockholm så kostar det ca 3200:-

Vill man även byta bromsolja (vilket man tydligen bör vart annnat år) så kostar det 923:-

Jag fick byta styrlederna också vilket kostade 1991,25:- för både vänster & höger.
av Kena
Yepp, 2,4l. Samma för mej, styrleder men de byter jag själv. Du har möjligtvis inte problem med att din stannar eller går ned på låga tomgångsvarv när du trycker ned kopplingen och det är kallt ute?
det har jag ivf. och Volvo tycker jag ska rengöra gasspjället och/eller byta Vvt ventil. Har gjort båda men det fortsätter. Höll i fredags på att ramma en refug i en högerkurva, den dog och tappade servotrycket i samma veva just som jag skulle växla ned. De som har automatlådor märker nog inte av detta, märkligt att inte Volvo inser att detta är trafikfarligt och gör nått åt det. Ett ytterligare tips om man vill slippa byta bromsok/skivor förrutom att rengöra, slit inte ned beläggen för långt. Bälgarna som tätar kolven håller längre om de inte behöver sträckas ut för långt.
av alan
Det låter som det räcker att byta motorolja samt tändstift, resten kollar juh bilprovningen för 300 kr varje år. Vad gäller bromsoljan brukar jag alltid lufta bromsarna ca 1 dl på varje hjul i samband med byte av klossar. Du behöver man inte bry sig om att byta hydral :D olja.

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]

Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]