Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det ngn som vet hur/var den fjädern sitter? Min mekaniker har beställt en sådan men vet inte riktigt var den ska sitta. Det som förbryllar honom är att återmatningen blivit mycket dåligt. Kopplingen trycks inte tillbaka riktigt med samma styrka sedan fjädern gick sönder men för honom verkar det som den fjädern ska hjälpa till mid nedtryckning och inte återmatning.

Vore klockrent om ngn kan lägga upp en bild på hur den sitter så jag kan visa
zaonline skrev:Är det ngn som vet hur/var den fjädern sitter? Min mekaniker har beställt en sådan men vet inte riktigt var den ska sitta. Det som förbryllar honom är att återmatningen blivit mycket dåligt. Kopplingen trycks inte tillbaka riktigt med samma styrka sedan fjädern gick sönder men för honom verkar det som den fjädern ska hjälpa till mid nedtryckning och inte återmatning.

Om man trycker ner kopplingen och tittar kan man inte missa vart den ska sitta.
Bosse78 skrev:
Om man trycker ner kopplingen och tittar kan man inte missa vart den ska sitta.
Ja det är säkert så men den satt inte kvar på sin plats så han kunde bara gissa hur den ska sitta, sen gick han till en D3 och kollade och där satt ingen extra fjäder som det gjorde på min drive. Samma årsmodell. Han tog iaf återmatningsfjädern från D3 och bytte med min så det blev mycket bättre pga en annorlunda konstruktion. Den består av två fjädrar, en kraftig och en mindre som sitter framför.

Men som sagt, om ngn kan skicka bild så blir jag tacksam
zaonline skrev:Är det ngn som vet hur/var den fjädern sitter? Min mekaniker har beställt en sådan men vet inte riktigt var den ska sitta. Det som förbryllar honom är att återmatningen blivit mycket dåligt. Kopplingen trycks inte tillbaka riktigt med samma styrka sedan fjädern gick sönder men för honom verkar det som den fjädern ska hjälpa till mid nedtryckning och inte återmatning.

Fjäderna kan vara en over-center-fjäder. Isf hjälper den till med både nedtryckning i bottenläge och återmatning i toppläge.
Normalt sitter fjäder monterad som på bilderna i nedan länk.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -31302242/

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]