NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Personligen TROR jag inte det finns någon kopplingswire (kan absolut ha fel). Jag tror du har luft i systemet på kopplingssidan.

Om det kärvar vid växling, frikoppla 7-8 gånger till och prova om det blev bättre. I så fall:

Citat euroman i annan tråd.
för att lufta slavcylindern måste du skruva upp luftnings skruven, sedan trycka ner kopplingspedalen för att sedan skruva åt luftskruven innan du lyfter upp kopplings pedalen. dock rekommenderar dom att inte trycka pedalen i bott.
Dock måste du pumpa några gånger innan oljan kommer fram sedan gör du som ja skrev ovan. sätt helst en slang på luft nippeln med en flaska i andra

Hjälper inte detta så blir det troligtvis att byta slavcylindern i växellådan eller huvudcylindern under pedalen. (om du inte har en wire)
kvillebäck skrev:Personligen TROR jag inte det finns någon kopplingswire (kan absolut ha fel). Jag tror du har luft i systemet på kopplingssidan.

Om det kärvar vid växling, frikoppla 7-8 gånger till och prova om det blev bättre. I så fall:

Citat euroman i annan tråd.
för att lufta slavcylindern måste du skruva upp luftnings skruven, sedan trycka ner kopplingspedalen för att sedan skruva åt luftskruven innan du lyfter upp kopplings pedalen. dock rekommenderar dom att inte trycka pedalen i bott.
Dock måste du pumpa några gånger innan oljan kommer fram sedan gör du som ja skrev ovan. sätt helst en slang på luft nippeln med en flaska i andra

Hjälper inte detta så blir det troligtvis att byta slavcylindern i växellådan eller huvudcylindern under pedalen. (om du inte har en wire)

PÅ min -07 2.0D så va det wire iaf den hade rostat sönder och släppt så jag inte kunde koppla..

MEN Wire kan vi ju utesluta eftersom det låter som växlarna är jobbiga att få i.
Sierra94 skrev:Sant sant ;-)

Då återstår ju undran hur fan de kunnat rosta sönder på en sån pass ny bil?!? :-)

Det undrar jag med om jag ska vara ärlig. Det va låsningen som hade rostat sönder och inte själva wiren. Men nu ska vi inte diskutera min bil utan det är ju själva skaparen av tråden vi ska diskutera :)
ety99 skrev:sen ska man väll inte behöva använda muskelkraft för och växla
Kan inte sluta skratta. Tankekraft fungerar då inte på min i alla fall. Förlåt. Var bara tvungen..

Har någon annan testat din låda och konstaterat att den är trög? Har du testat någon annans bil och jämfört?

Edit: ser nu att du har fan bytt allt. Så då vette tusan vad som strular.
ptrj skrev:
ety99 skrev:sen ska man väll inte behöva använda muskelkraft för och växla
Kan inte sluta skratta. Tankekraft fungerar då inte på min i alla fall. Förlåt. Var bara tvungen..

Har någon annan testat din låda och konstaterat att den är trög? Har du testat någon annans bil och jämfört?

Edit: ser nu att du har fan bytt allt. Så då vette tusan vad som strular.
har provat olika v50 och även s40. får sälja den o köpa ny :)

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]