- tis 24 jun 2014, 16:29
#874706
Hej alla Volvo fantaster!!
Efter att ha hållit på med bilen av och till ett tag nu, som nybörjare, så har jag kommit till ett stop och söker efter råd här av er proffs.
Då vår 340 som fungerade fint blev stulen och uppbränd fick jag en 850 -94 av svärfar med ett "litet" motorproblem.
Så i slutet på april plockade jag av toppen och bytte en bränd avgasventil, gick bättre (12,5/13/13,5/13/13 i komp) men inte helt hundra, drack mkt olja samt hål på avgassystemet vid besiktning.
Fixade avgassystemet men avgasvärdena var usla.
5:ans tändstift sotade igen och efter lite sökning på nätet förstod jag att det kunde vara ventiltätningarna eller kolv/kolvringar. Lite jobbigt var att jag förstod att de små tätningar jag fått med sotningssatsen var ventiltätningar
, som borde ha bytts när ändå toppen var av. Gjorde ett test som jag läst om här, att komptesta och sen hälla i lite olja och komptesta igen, tog värdena till en verkstad där de sa att det inte var kolvarna utan satsa på ventiltätningarna.
Värdena jag fick före/efter olja:
1:a 12,5/13,5
2:a 13/14
3:e 13,5/14
4:e 13/13
5:e 13/13
Tog av toppen och de gamla ventiltätningarna var riktigt kassa och två hade hoppat av, bytte dem och slipade in alla ventiler, så nu låter och går motorn mkt bättre, hackar och är lite seg på låga varv bara??
Problemet:
Blå/vita avgaser vid förhöjd tomgång, bolmar rätt ordentligt (inga problem under vanlig körning).
Vid besiktning igen så ville han inte ta avgasvärden pga "motorstörning", gasade till 3000 varv och så sjönk varvet till 2500, det var det. Hur som läste jag av felkoder, fick endast A3 314, Höger bakhjulsgivare kortslutning eller bruten krets.
En fundering kring felkoder dock, kunde endast läsa av i socklarna A2, A3, A7 samt B1, de andra B-socklarna gav inga blinkningar alls??
Oerhört tacksam för alla råd och tips som ni kan komma med.
Efter att ha hållit på med bilen av och till ett tag nu, som nybörjare, så har jag kommit till ett stop och söker efter råd här av er proffs.
Då vår 340 som fungerade fint blev stulen och uppbränd fick jag en 850 -94 av svärfar med ett "litet" motorproblem.
Så i slutet på april plockade jag av toppen och bytte en bränd avgasventil, gick bättre (12,5/13/13,5/13/13 i komp) men inte helt hundra, drack mkt olja samt hål på avgassystemet vid besiktning.
Fixade avgassystemet men avgasvärdena var usla.
5:ans tändstift sotade igen och efter lite sökning på nätet förstod jag att det kunde vara ventiltätningarna eller kolv/kolvringar. Lite jobbigt var att jag förstod att de små tätningar jag fått med sotningssatsen var ventiltätningar

Värdena jag fick före/efter olja:
1:a 12,5/13,5
2:a 13/14
3:e 13,5/14
4:e 13/13
5:e 13/13
Tog av toppen och de gamla ventiltätningarna var riktigt kassa och två hade hoppat av, bytte dem och slipade in alla ventiler, så nu låter och går motorn mkt bättre, hackar och är lite seg på låga varv bara??
Problemet:
Blå/vita avgaser vid förhöjd tomgång, bolmar rätt ordentligt (inga problem under vanlig körning).
Vid besiktning igen så ville han inte ta avgasvärden pga "motorstörning", gasade till 3000 varv och så sjönk varvet till 2500, det var det. Hur som läste jag av felkoder, fick endast A3 314, Höger bakhjulsgivare kortslutning eller bruten krets.
En fundering kring felkoder dock, kunde endast läsa av i socklarna A2, A3, A7 samt B1, de andra B-socklarna gav inga blinkningar alls??
Oerhört tacksam för alla råd och tips som ni kan komma med.