Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

index skrev:
Tja,

Vad är det för medel du använder för att få bort flygrost och vart kan man få tag på den?
I det här fallet körde jag först med Orchard Iron Cleanse och efter med Arcticclean Acid Clean gel som jag fick pensla på. Bilen var extremt rostig eftersom den hade gått med fullständigt slutkörda bromsbelägg bak..
Orchard finns att köpa hos Waxdog.se och Bollnäs Bilvård.
Arcticclean säljer Pingens.se
mattish skrev:
index skrev:
Tja,

Vad är det för medel du använder för att få bort flygrost och vart kan man få tag på den?
I det här fallet körde jag först med Orchard Iron Cleanse och efter med Arcticclean Acid Clean gel som jag fick pensla på. Bilen var extremt rostig eftersom den hade gått med fullständigt slutkörda bromsbelägg bak..
Fel av mig att använda denna tråd för ändamålet men men..

Tack ska du ha, beställde en 500ml + HD Grön från Bollnäs Bilvård!
index skrev:
mattish skrev:
index skrev:
Tja,

Fel av mig att använda denna tråd för ändamålet men men..

Tack ska du ha, beställde en 500ml + HD Grön från Bollnäs Bilvård!
Kom ihåg att späda HD grön till 1:40 för sommartvätt. Iron Cleanse till 1:3.

Tips. Har du sen skitiga utemöbler eller annat som blivit missfärgat av alger el möbler under vintern så blanda HD grön 1:5, spraya på och låt verka 1-2 minuter och spola av lite försiktigt med högtryck. Plastmöbler blir som nya!! Avfetta aldrig när solen ligger på så medlet torkar för då gör det mer skada än nytta!
av Jeppe1980
Jag har en xc70-08 som alla lister lossnat på. Har provat att limma om dom med 3M dubbelhäftande tejp utan lyckat resultat.
Bara clipsen som behövde bytas ut kostade över tusen kronor, och jag vågar inte tänka på vad alla listerna skulle kosta att byta ut.
Har sett detta fenomen på många och betydligt nyare xc70. Dessutom har min bil börjat rosta under skärmbreddarna bak samt under förardörrens handtag. Hade en v70-09 innan denna och den hade börjat rosta vid stänkskydden på framskärmarna. Känns som kvaliteten har försämrats rejält på nyare Volvo.
Har varit i kontakt med Volvo ang detta då jag arbetar som bilskadereparatör med andra märken som åtgärdar sådana här saker genom goodwill, men har fått blankt nej.
Många skriver här om att bilarna inte tål avfettningsmedel. Jag anser att om en bil inte tål att tvättas, är den sannerligen inte mycket att ha.
Jeppe1980 skrev: Många skriver här om att bilarna inte tål avfettningsmedel. Jag anser att om en bil inte tål att tvättas, är den sannerligen inte mycket att ha.
Bilens lack tål avfettning alldeles utmärkt. Men man måste vara försiktig så den inte rinner in bakom alla plastdetaljer och löser upp limmet.

Man ska även akta så man inte får på avfettning på lister, gummi, plaststrålkastare och bilens alla plastpaneler, de blir lätt hårda, gråa och matta.

Längtar tillbaka till mina tidigare bilar, där hela bilen var lackerad.
Garantin utökas inte på det som är utbytt! Finns utrett. Kan inte hitta det nu (klockan är 3.13 och jag packar...) men tror det står i MRF:s versktadsjuridikbok eller är utrett av MRF:s jurist. Samt har stöd i konsumentköplag och doktrin.
PH
Har man köpt bilen som privatperson (= 3 års reklamationsfrist, konsumentköplagen) bör ju detta gå på att bilen ej uppfyller utfästelser vid leverans etc. Man måste ju kunna tvätta en bil med avfettningsmedel...
PH
Hej

Vad är status för detta problem nu förtiden 2018-03-13?

Tittade på 2 begagnade XC70 i går som båda två hade lösa plastlister på framdörrarna ( slöppt i framkant) Båda bilarna av årsmodell 2016.

Hur är dessa plastlister monterade på tidigare varianter av XC70 och V70XC?

Finns problem även på V90 XC / V60 XC ?
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]