Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har V70 modellår 2014 med den emotsedda nya motorn D4.
Data säger 0,45 vid blandad körning och automat (8-växlad).
T.o.m. jag fattar att värdena ibland är optimala (nästan värden för vindtunnel) men jag är inte ens i närheten, i dagsläget 0,63-0,65 l/mil.
Min servicetekniker säger att fler reagerat men det är i dagsläget inget de kan göra.
Någon med samma erfarenhet?
Det finns inte så mycket att göra. Bilen drar det vid din typ av körning, konstigare än så är det inte. Det är knappast Volvos fel att EU-cykeln är så missvisande. Att en V70 med automat och 181 hk inte drar 0,45 l/m kan inte komma som någon överraskning, oavsett vad som står i specifikationen.
Lånade en V60 D4 VEA man när min ordinarie XC70 D4 AWD -14 var på service, följde trafikrytmen hem (Landsväg 70-90 km/h) resultatet ses nedan, tyckte det var bra, men efter ett tag så började jag fundera och provade att åka i samma tempo med min xc70.

V60

Bild

xc70

Bild

Kan inte säga att jag är imponerad. ny motorkonstruktion, mindre bil, manuell låda, ingen fyrhjulsdrivt.

Borde skilja mer, om man dessutom kollar i AMS 140501test där de jämför två xc60 med nya vs gamla diesel får man också förbluffande resultat enligt mig.

Bild

förbrukning skillnaden mellan D4 AWD aut och D4 VEA man: ca 9% (0,72 mot 0,79). Avsaknad av fyrhjulsdrift och manuell ska kunna göra de 9%. Att man sedan har skapat en helt ny motor, som är mindre och svagare. Nej jag tycker inte nya VEA motorerna är en hit. De ska vara snålare, underkänt.

Om du sedan kollar på 0-100 så klarar inte VEA ens i närheten av fabrikssiffror utan är nästan jämnsnabb med den tyngre automatväxlade fyrhjulsdrivna femman.

Synpunkter från VEA anhängarna? :)

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]