Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av viffer
Har en Klippo som fungerat bra och utan problem sen vi köpte den för ungefär fem år sedan, men nu verkar något gått galet. Det är drivning på framhjulen och den fungerar inte längre. För ett par veckor sen när jag klippte så märkte jag att kraften i drivningen började avta mer och mer. Normalt behöver jag bara följa med, men nu var jag tvungen att skjuta på lite för att den skulle dra framåt i okej fart.
Sen när jag skulle klippa gräset för en vecka sen ungefär, så la den av helt.
Så, jag tänkte att det nog är kilremmen(tror den heter så iaf), som gått av eller något. Då menar jag remmen som sitter på sidan av gräsklipparen. Så jag öppnade upp huset där den sitter och kunde konstatera att den inte ser bra ut, det ser ut som att den är på väg att gå av, den har torkat helt enkelt, men av är den inte. Men jag tänkte att jag kan ta bort den och åka och köpa en ny, så jag tänkte klippa gräset utan drivning, men då börjar den låta illa som fan istället, som att en rem slirar (har ju varit med om generatorrem som varit slut). Så det blev aldrig någon gräsklippning, eftersom jag inte vet om jag vågar ta av remmen som sitter från motoraxeln, tror den kallas mellanrem om jag läst instruktionsboken rätt.
Min fråga nu är om någon vet om det bara är att klipp av den? Den känns väldigt sliten även den, så det är ändå dags att byta hur som helst.
Användarvisningsbild
av Vojje
i våra trakter brukar vi kalla Klippo för "Klippej". :D
Användarvisningsbild
av vetten
Om det är drivremmen som du menar så är det väl bara att ta bort den om den inte driver något annat också men det borde du se i så fall, det som låter är väl drivremmen som slirar så bort med den om den går av helt när du klipper så kan den ju ha sönder något annat, sen får du bra motion när du klipper utan :mrgreen:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
du får nog laga den och vara glad att den hållt fem år.
låna nån annan klippare innan det blir för högt då blir det jobb.

Med vänlig hälsning hasse
av viffer
Tack för era svar.
Laga den har jag tänkt göra ändå, att ett par remmar slits ut, ser jag inte som något konstigt. Utan normalt slitage.
Vad jag dock undrade är om jag kan ta bort remmen för att kunna klippa, till jag hunnit laga den.
Tyvärr finns det ingen gräsklippare jag kan låna, så det är ingen möjlighet för mig.
Intressant med två olika svar..
Användarvisningsbild
av vetten
Ja remmen driver ju inte knivarna utan dom drivs väl direkt av motorn så det ska väl funka bra och motion får du ju på köpet.
av viffer
Precis vad jag tänkte, ville bara få bekräftat att jag tänkte rätt. Och ingen dålig bonus med extra motion. :-P
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
viffer skrev:Precis vad jag tänkte, ville bara få bekräftat att jag tänkte rätt. Och ingen dålig bonus med extra motion. :-P
och lite räfsning kanske fin motion det med :mrgreen:

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]