Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedan
Mccartney skrev:Ägaren som ägde bilen innan kanske har kört en hel del med släp då är det extra viktigt att byta olja o skölja växellådan. Det är väl bara positivt om det är gjort:)
Köra i 130 på motorväg sliter mer än 600 kg släp i 80 km/h. Att utgå ifrån att närvaro av dragkrok sliter mer på bilen anser jag är fel.
Kom med dokumenterad fakta gärna, inte tyckande. Möjligvis att en bensinare mår sämre än en diesel..........
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Finns XC70 från Face lift till 07, alltså 05-07. Med dem milen så skulle jag köpa en 2,5T. Mycket trevlig motor. Hade den motorn i en XC09. Kan jag varmt rekommendera. My 07 var sista årsmodellen för den andra generationen. Dem är mer eller mindre hekt fria från barnsjukdomar. Har själv en my06 med D5 motorn, nöjd med den också. Låter mindre än tex VW diesel motorer.
Användarvisningsbild
av TomK
svedan skrev:
Mccartney skrev:Ägaren som ägde bilen innan kanske har kört en hel del med släp då är det extra viktigt att byta olja o skölja växellådan. Det är väl bara positivt om det är gjort:)
Köra i 130 på motorväg sliter mer än 600 kg släp i 80 km/h. Att utgå ifrån att närvaro av dragkrok sliter mer på bilen anser jag är fel.
Kom med dokumenterad fakta gärna, inte tyckande. Möjligvis att en bensinare mår sämre än en diesel..........
Även jag tycker att det normalt är ett positivt tecken om någon brytt sig och bytt olja i lådan, det betyder att någon faktiskt tagit hand om sin bil lite extra. Att BMW, Volvo m fl hävdar att det är "livslång" kvalitet på oljan tycker jag är vansinne. En olja som används mycket och blir varm slits och behöver bytas förr eller senare.

Men att det skulle slita mer att köra i 130km/h på motorväg jämfört med att dra släpkärra i lägre hastighet förstår jag inte? Jag tänker så här: Om du kör i 130km/h på motorväg är lock-upen i, dvs lådan går "direkt" på högsta växeln utan att slira.
Körning med släp däremot innebär en massa extra slirande med varmare olja i lådan som följd, och momentomvandlaren får jobba betydligt mer = mer slitage. Men rätta mig gärna om jag har fel.
av svedan
20 år och tidigare bytte man olja i växellådan. Det bör finnas smarta ingenjörer på lådtillverkaren resp Volvo (och andra tillverkare) som har kommit fram till något när man säger att oljan inte behöver bytas. Knappast en konkurrensfördel vid nybilsköp. Att ny olja är bättre än gammal, är inget fel, men vad är tillräckligt bra?
För bytte vi motorolja efter 500 mil, idag 2-3000 mil. Inte byter jag motorolja efter 700 mil för att jag drar släp!
Motorolja har högre temperatur samt får ta hand om mycket avlagringar/smuts.
Växellådan har inte dessa bekymmer och oljan koksar inte. En motorolja utsätts för värre tryckbelastningar.
Så därför mitt påstående. Att köra i 130 kan man säga sliter minst 4 ggr mer än vi 70 knutar. På allt.
Men det är inte momentomvandlaren som ”sliter” så mycket utan kuggingreppen. Och kuggarna går i varandra oavsett hastighet. När jag kör med släp så gasar jag inte fullt utan kanske lika som utan släp. En förbrukning som ökar med 20 % pajar ingen diesel….
Fast åter till frågan, vad är tillräkligt bra?? Jag får lita på Volvo!!!!
(frågade förra året om man skulle byta stötdämpare vid ca 18000 mil? ”Nä, vi byter på taxi vid 40 000 mil så dom klarar sig…” Rätt eller fel?? Vet ej.)

:lol:

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]