Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#873933
Jag funderar på att köpa en Volvo C30 T5 alt 2.4i för ca 95 000 kr och ca 12 000 mil på mätaren från år 2006-2008.
Men jag är lite osäker på om jag ska köpa en sån pass ny bil som man "måste" lämna in på service.

Om man börjar serva bilen själv i stället för att få serviceboken i fylld. Hur mycket påverkar det värdeminskningen? Man spar ju en hel del pengar på att meka själv så det kanske går på plus minus noll i slutändan när man säljer bilen?

Anta att jag är ordningsam och spar alla kvitton och lägger i en pärm som dokumentation på vad jag har gjort. Det kanske inte är lika värdefullt som en stämpel i mångas ögon men det visar att jag har underhållit bilen i alla fall.
#873941
Jag skulle säga att det hänger mycket på hur länge du tänkt ha bilen. Ska du ha den ett år så är det nog dumt att inte ha boken fullstämplad, men har du tänkt ha den i tio år så blir det ju ett annat läge.
Personligen skulle jag absolut hellre köpa en bil av någon som har full dokumentation, kan svara på exakt vilken olja den fått, vid vilket datum och miltal kamremmen byttes + kvitto på delar o.s.v. än någon som bara hävdar att "jodå, all service är gjord" utan att kunna precisera några detaljer. Fast byter du in den på bilfirma tror jag inte det påverkar inbytespriset nämnvärt.
#873943
Beror ju på hur länge du tänkt ha bilen.
Efter 20000 mil spelar det nog ingen större roll om du servat själv och har alla kvitton.
Tänker du däremot sälja den efter 2000-4000mil. Då bör du nog kosta på att fortsätta stämpla boken. 16000 eller 18000 mil kommer vara en stor service på den då bland annat vevhusventilation ska rengöras viktigt att göra annars blir det strul med motorn, som dålig gång vibrationer på tomgång och igen koksad motor.
#873950
ja en normal service som fanns på 80- talet kan alla göra, dvs byta olja och filter.
Tyvärr, eller kanske som tur är passar bättre, ingår en hel del till vid en service idag som inte gjordes tidigare. Bl a mjukvaruuppdatering, termostatbyte, hjälpremsbyte, pumpbyten etc. Klart du kan serva bilen själv om du har ett protokoll på vad som ska göras och vid vilka miltal eller år.

Du måste själv klara av att hissa upp bilen och byta delarna på korrekt sätt, det kräver både lift, utrymme och kunskap.
och när du köpt stift, oljefilter, luftfilter, kupefilter, kvalitetsolja, remmar, verktyg, provare för glykol etc så kommer du hamna ganska nära kostnaden för service på volvo.
#873995
Andis & storfot Hur länge jag kommer att ha den: Det är omöjligt att veta. Livet går inte att planera är min erfarenhet. Helt plötsligt får man får behov utav en annan bil utav en eller annan anledning. Men säg att jag minst kommer att äger den i 2 år / 4000 mil. Då kanske det är värt att lämna in den för service.

Milktrucker: Olja, filter, tändstift och bromsar samt liknande saker klarar jag själv av. Remmar är en annan sak, dom är för jobbiga att byta själv så det lämnar jag i från mig. Mjukvaruuppdatering klarar man ju inte av själv utav uppenbara anledningar.

Sen är det ju lite roligt att göra vanligt underhållsmeck. Jag kanske är lite knäpp? :roll:

Det är just det där om det är värt att lämna in bilen på firma. Jag ska prata med den lokala Volvofirman vad dom tar för den en vanlig service.
#874049
Ska du bara ha bilen 2 år då ska du absolut lämna in den på volvo för service.

Annars förlorar du bara värde på att inte ha original stämplar i boken.

Annat om du som mig kör bilen till det är skroten eller bortåt 30000 mil då är det inte så viktigt eftersom ingen ska köpa efter dig. Eller den som köper den bara kommer ge kaffe pengar för bilen.
av r189
#874109
Hej, tycker du kan serva själv om du klarar av det och är noggrann.
Är ju inte direkt en ny bil med garantier du köper.
Sen om du tycker det är kul att meka lite, så tar du pengarna som du tjänar vid varje service/reperation och köper verktyg eller annat roligt till bilen för :wink:
av osla
#874278
förstår inte varför folk är så noga med serviceböcker. inte fan betyder en stämpel i boken att allt är gjort som det ska. finns mycket klåpare på verkstäder. serva själv om du tycker det är roligt, skulle själv inte lämna in på service
#874282
osla skrev:förstår inte varför folk är så noga med serviceböcker. inte fan betyder en stämpel i boken att allt är gjort som det ska. finns mycket klåpare på verkstäder. serva själv om du tycker det är roligt, skulle själv inte lämna in på service
Helt rätt, inte ens volvoåterförsäljarna kräver mycket för att stämpla i boken. Man kan skippa alla intervalltillägg och bara göra det enklaste för 1500-2500kr och få en stämpel för det.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]