Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
"Garantibil" annonserar både här och där. Man erbjuder en tjänst där begagnade bilar (upp till åtta år, tror jag) säljs på auktion. Bilarna är genomgångna på besiktningsstationer och man kan enkelt se protokollen på hemsidan.

Men det udda är att köparen inte har chans att provköra eller ens se bilen före köpet. Faktiskt verkar man inte ens kunna få ut registreringsnumret(?).

Bra, dåligt – eller rent av en ny form av bilskojeri?
av Lövet
Bilskojeri är det inte men jag håller med om att det finns en del "spännande" inslag. Att de bland annat rekommenderar att man gör upp affären på en OKQ8 mack fick mig nästan att börja garva. (Läs deras "köpråd").

Sedan tycker jag deras tester lämnar massor åt godtycke. Vadå 3 av 5 stjärnor i skick. Vad betyder det?
Användarvisningsbild
av Guligan
Det lär gå ganska trögt för Garantibil. Fick nyss ett erbjudande via ett av "dealbolagen" och tjänsten var i princip gratis.
av specos
Det jag mest stör mig på är att de maskar registreringsnummrerna. Jag vill gärna kolla historiken innan jag lägger ett bud. Försökte livechatta och fråga men min upplösning gillade inte riktigt chatfunktionen...

Det står heller inget i villkoren om att köparen skall godkänna bilen. Samtidigt tar Garantibil inget ansvar för säljarens bil eller objektbeskrivning eller ens att det är säljarens egendom.

Jag vet inte ens om man kan komma i kontakt med säljaren för frågor eller komplettering av bilder?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Guligan skrev:Det lär gå ganska trögt för Garantibil. Fick nyss ett erbjudande via ett av "dealbolagen" och tjänsten var i princip gratis.
Fast det säger noll anser jag. Företag satsar på kampanjer som inte ger pengar tillbaka direkt utan tvärt om kostar pengar för att få folk att använda sin tjänst eller köpa deras produkt för att långsiktigt tjäna på det.

Hur som, brukar tänka att "luktar det skunk är det antagligen en skunk i rummet".
av Lövet
specos skrev:Det jag mest stör mig på är att de maskar registreringsnummrerna. Jag vill gärna kolla historiken innan jag lägger ett bud.
Regnummer står i annonserna de har på Blocket.
av specos
Lövet skrev:
specos skrev:Det jag mest stör mig på är att de maskar registreringsnummrerna. Jag vill gärna kolla historiken innan jag lägger ett bud.
Regnummer står i annonserna de har på Blocket.
Ännu mer märkligt. Bilderna är maskade även på Blocket, men det är angivet i texten...
av Bewsfroe
Jag köpte precis en bil via garantibil.se! Dock hade de glömt maska regnr på en av bilderna i auktionen så jag fick möjlighet att kolla och provköra bilen IRL innan jag la bud :lol: Annars hade jag nog aldrig gått den vägen, känns lite för osäkert och anonymt. Visning och provkörning likt KVD har hade de nog vunnit mycket på!

Jag upplever dock tjänsten som mycket seriös ändå. Allt har fungerat klockrent faktiskt.
av specos
Jo, jag var själv på G ett tag, men eftersom jag inte ens lagt ut min gamla på blocket tyckte jag att jag fick lugna mig lite...=)

Det enda man är lite nyfiken på är ju hur noga besiktningsmannen värderar t ex slitage på klädsel eller annat dylikt. Om det nämns. Men man får väl köpa en bil så märker man det! Firman som så är nog seriös.
Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]

Tack för info. Jag fegar nog ett tag till. Ho[…]