Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SATS79
Hej,
Undrar över bränsleförbrukningen på XC70 D4 awd aut....
Kommer mestadels köra motorväg (120 km/h) och undrar om den är extra törstig då?
Dela gärna med av erfarenhet av motsvarande bil!
Beror på väder, vind och lite andra omständigheter. Men räkna med 0.75-0,8 så borde du vara safe! :D

Det är vad min XC60 D5 Black-R drar vid ca 125 på mätaren. Den är dock lite högre och har 20". :D
Upplever att den sticker iväg en del i motorvägsfart.
Notera dock att jag bara kan relatera till MY12 XC70 D3 AWD Aut, men det skiljer nog inget. Tung, högre bil och AWD (varvar lite mer oxå?) är inget bra för autobahn :)
Nä, XC70 i AWD-utförande är lägre växlade. Om fokus ligger på låg förbrukning så ska man, utöver att inte köpa en sån bil alls, hålla sig under 100 km/h hela tiden. Sådär 80-90 km/h är optimalt, för då går det så sakta det kan men ändå på högsta växeln.
av SATS79
apersson850 skrev:Nä, XC70 i AWD-utförande är lägre växlade. Om fokus ligger på låg förbrukning så ska man, utöver att inte köpa en sån bil alls, hålla sig under 100 km/h hela tiden. Sådär 80-90 km/h är optimalt, för då går det så sakta det kan men ändå på högsta växeln.
OK, så då är en V70 D4 Sport Edition (lågt sportchassi) bättre som "motorvägsbil"?
Ur bränsleförbrukningssynpunkt, ja. Kanske ur andra också. Jag köpte min XC70 D5 AWD automat för att den skulle vara en så bra dragbil som möjligt, och ändå fungera som personbil. Min förra bil som jag köpte ny var en betydligt bättre motorvägsbil, men stannade så snart jag försökte köra med husvagn på blött gräs i uppförsbacke (och ibland även nerför...)
Min XC70 D4 AWD har nu gått 503 mil och aldrig dragit mer är 0,75 vid pumpen! Faktiskt var den första tankningen på 0,74 och då vet ni hur man kör med en nybil...dessutom var det i början av april och nästan vinter fortfarande.

Jag ser fram mot ett par jobbiga (för pappan och bilen) semesterveckor i norska fjällen. Då ska vi maxa med takbox och cykelplatta med tre cyklar. Förmodligen kommer vi inte att köra fort men belastningsmässigt kommer vår nya familjemedlem att få jobba. Skall bli intressant att följa förbrukningssiffrorna. Men som ovan har påtalats - man köper inte en XC70 AWD för att spara bränsle utan för att det förmodligen är en av världens bästa bilar.
av para
Kört min (XC70 2014 D4 AWD automat) ca 400mil och ligger 7.1 vid pump. Datorn visar 6.8
Blandad körning på mitt sätt. Håller hastighetsgränserna men det har även blivit några vändor med släpkärra och takbox på några ggr.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]