Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoSebastian
Hej!
Jag bytte bromssköld igår på min Volvo 940 och plockade då bort hjullagret. När jag monterade dit hjullagret igen så ska man ju momentdra navmuttern(ny mutter köptes på volvo). Jag är med på att man ska dra 100Nm och sedan vinkeldra 45 grader. Att dra 100Nm med momentnyckel var inga problem men lyckades bara dra den 25-28 grader trots att jag stog och hoppade på ett 40cm skaft, visst jag väger bara 58kg men det gick verkligen inte att dra åt mer. Min undran är nu detta ifall man ska plocka isär allt igen och göra om?
Blir ju lite smånojig att allt ska lossna. :???:

Mvh Sebastian
av volvorullar
Jag drog utan momentnyckel på min med 1 m förlängare. Frågade verkstadskillarna på volvo och dom skrattade lite och sa att dom aldrig drog dom med moment men att det var bra att ta i utav bara fxn. Har kört i över ett år utan problem. (att dra korrekt med moment är ju såklart bäst)
av VolvoSebastian
Då får det väl vara som det är, gick verkligen inte att dra den de sista graderna. Men nu känner jag mig iaf lite lugnare när man ska ut o köra. :)
Tackar för svar.
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]