Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slemmuspellus
Tänkte ge mig på att byta skivor bak på min v70n.
Har hittat lite info på forumet men inget om bultarna till bromsoket,i Haynes verkstads bok står det att man MÅSTE byta ut bultarna?

Stämmer det ingår isåfall bultarna när man köper nya skivor?
av Xynter
Vilka bultar är det du menar? Hjulbultarna behöver inte bytas och den lilla bulten som håller fast skivan mot lagret brukar följa med.
av slemmuspellus
Det var bultarna till bromsoket jag menade.
Hittade en guide med lite bilder till byte av handbromsbackar på forumet där man monterar av bromsoken men i den guiden nämner man inget om varken nya bultar eller loctite.
av olof00
Man har väl rekomendationen om att byta till nya bultar med gänglåsning på som en extra säkerhet för att inte bultarna /oken ska lossna av vibrationerna. Jag har inte använt locktite eller nya bultar alla gånger och det har gått bra ändå. Men bromsar är viktiga saker så numer använder jag det ena eller det andra. Bultarna kostar typ 25kr st på Volvo.

Bultarna till oken ingår normalt inte i paketet med bromsskivor, ej heller i paketet med bromsklotsar. Om det var det som var frågan.

mvh Olof
av Andis
Brukar inte byta dom bultarna eller låsa dom med gänglåsning. Har aldrig varit med om att dom lossat.

Däremot akta dig för att låsa dom med för hård gäng låsning. Kan gå av vid framtida demontering eller knappt gå att få loss. Troligen inte nödvändigt men om du vill låsa dom lås dom med medium och inte hård.
av mena
Jag har inte heller bytt ut mina bultar när jag fixade bromsarna bak för ett år sedan. Jag hade ordenligt strul med bromsarna bak och jag skruvade i dessa bultar tiotal gånger för att försöka lokalisera problemet(inte bultarnas fel), det jag menar är att trots att jag skruvat mycket i dessa bultar har jag använd samma och de har suttit bra, inga problem.

Det fungerar att använda samma men det behöver inte vara rätt för det. Vill man vara säker köper man nya.
av svda
För att byta belägg räcker det med att lossa glidbultarna, den late lossar bara den nedre och viker sedan upp oket. För att byta skivan måste dessutom okhållaren tas bort, det är bultarna till hållaren som sitter med gänglåsning, inte glidbultar. Det finns alltså ingen anledning att skicka med dessa "hållarbultar" med nya belägg.
Användarvisningsbild
av Dede
Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite.
Var köper man skivor och klossar som fungerar till bäst pris?
Hur jobbigt är det att byta (vilka fällor brukar man gå i)?
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]