Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lodarn79
Hej!

Första inlägget på forumet eftersom jag går i tankarna att köpa en beg xc90. Jag tittar på D5 mellan MY06-09. Miltal ca 10000-20000. Blir nog en manuell för den lägre skatten. Vad bör jag kolla? Hur pålitlig är fyrhjulsdriften? Kan någon vittna om dyra reparationer? Kort och gott, lite tips inför mitt stundande köp! Tack på förhand

/Lodarn

Ps. Har aldrig kört volvo men mycket annat! Och ja, jag har googlat efter köpguide men inte hittat någon vettig
Användarvisningsbild
av milktrucker
tung, dyr, klumpig, svag framvagn....
bilen är oherhört tung och kräver BE/B96 för normala hyrsläp.
Den är dyr i drift, både skatt och förbrukning.
Stor och rymlig, men klumpig känsla
första årsmodellerna hade mycket problem i framvagnen, som helt enkelt var för svagt konstruerad. Det säger sig självt. Bygga en stor tung jeep-modell på en ford mondeo-plattform.

men nu till det positiva
volvo fick ordning på den svaga framvagnen under åren, men förbrukningen kvarstår. med manuell låda och awd borde förbrukningen ligga kring 0,85 i blandad.
räkna med en skatt kring 6000-7000 kr.
Bilen är bekväm och har bra lastutrymme, även om det är ganska högt.

med manuell låda slipper du tänka på automatproblem så det enda dyra som kan krångla är motor och kraftöverföring till bakaxel.
Kolla att den driver bak på t ex blött gräs. och kolla att kopplingen är i bra skick.
av Lodarn79
milktrucker skrev:tung, dyr, klumpig, svag framvagn....
bilen är oherhört tung och kräver BE/B96 för normala hyrsläp.
Den är dyr i drift, både skatt och förbrukning.
Stor och rymlig, men klumpig känsla
första årsmodellerna hade mycket problem i framvagnen, som helt enkelt var för svagt konstruerad. Det säger sig självt. Bygga en stor tung jeep-modell på en ford mondeo-plattform.

men nu till det positiva
volvo fick ordning på den svaga framvagnen under åren, men förbrukningen kvarstår. med manuell låda och awd borde förbrukningen ligga kring 0,85 i blandad.
räkna med en skatt kring 6000-7000 kr.
Bilen är bekväm och har bra lastutrymme, även om det är ganska högt.

med manuell låda slipper du tänka på automatproblem så det enda dyra som kan krångla är motor och kraftöverföring till bakaxel.
Kolla att den driver bak på t ex blött gräs. och kolla att kopplingen är i bra skick.
Tack för info! Skatten ligger på 6000 för en manuell, idyraste laget, jag vet. Förbrukningen tycker jag inte är så mycket att säga om, och det verkar som kan spara lite på att välja en med manuell låda. Den drar hur som helst mindre än min gamla audi med V6:a. Det jag undrar över mest är vanliga reparationer och vad det brukar kosta. Det är även svårt att kolla upp själv. Så ni alla Xc90 ägare, hör av er vad som gått sönder och vad det kostar!

/lodarn
Användarvisningsbild
av flazh
2007 kom ett nytt motor alternativ 3.2 och 3.2 AWD, även ny växellåda med 6 växlar.
Väljer du en tidigare modell eller nyare så spola lådan direkt efter köp, kolla xenon
och nivåmat bak efter som båda är väldigt dyra att laga/byta.
Som sagt så är bilen tung, så slitaget på hjullager, bromsar och fjädring ökar ju
mot en lättare PB.
Användarvisningsbild
av milktrucker
flazh skrev:2007 kom ett nytt motor alternativ 3.2 och 3.2 AWD, även ny växellåda med 6 växlar.
Väljer du en tidigare modell eller nyare så spola lådan direkt efter köp, kolla xenon
Som sagt så är bilen tung, så slitaget på hjullager, bromsar och fjädring ökar ju
mot en lättare PB.
???
TS skulle ju har D5 och manuell låda....
Användarvisningsbild
av flazh
milktrucker skrev:
flazh skrev:2007 kom ett nytt motor alternativ 3.2 och 3.2 AWD, även ny växellåda med 6 växlar.
mot en lättare PB.
???
TS skulle ju har D5 och manuell låda....

Lite info om bil modellen TS var intresserad av att köpa, intressant eller
inte är väl upp till TS att välja....
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Som MY07 kom en uppdatering/facelift så den årgången och framåt borde vara bättre. :)
av mattexc90
Jag har en XC90 D5 MY08 som nu gått ca 12500mil som jag köpte den ny 2007. Jag har också hört om de svaga framvagnarna men har ännu inte märkt av det själv. Jag brukar fråga vid besiktningen om de ser något som börjar bli dags att byta kring framvagnen men har ännu bara fått höra att det ser bra ut. Men det kan kanske bero på hur man kör, jag kör ganska lugnt.

Ja, nästan alla släp som inte är lätta släp kräver släpkörkort, men eftersom jag har BE är det inte ett problem för mig utan mer för de som vill låna både bil och släp av mig :)

Jag har bytt bromsar och en bromsskiva bak en gång och bytt både sommar och vinterdäck en gång på 7 år. Annars har jag haft endast småfel som något larmproblem och problem med att en kabel till förardörren gått av så att dörren inte gick att öppna. Annars inga större problem.

Vad ska man säga om förbrukningen och skatten? Att båda är höga såklart, men det är liksom ingen hemlighet för en köpare. Tycker man det är ett problem så ska man såklart välja en VW Up, en Polo eller någon annan billigare bil istället och inte välja en SUV så det tycker jag inte en relevant fråga i sammanhanget.

Fyrhjulsdrift eller växellåda har jag inte haft några problem med utan de fungerar som de ska. Manuell låda kan man väl köpa om man vill... men det skulle inte komma in i mitt garage i alla fall, men man gör som man vill...

Ännu så länge efter 7 år är jag mycket nöjd med bilen och räknar med att ha den några år till, men visst börjar den kännas lite omodern. Den fungerar såpass bra och jag har haft så lite problem så den får hänga med ett tag till.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Hade en XC90 My05 2,5T & My08 fram till för ett år sedan, D5 Automat. Bilen är otroligt skön att köra, 130 mil på en dag utan träsmak. Det jag hade problem med var hjullager bak, på båda bilarna, på 05an hade det fastnat så dem fick skära loss det. Det kommer en stor service vid 16000 eller om det var 18000 mil, då ska kamremmen bytas, Annars ligger servicen runt 3000 +- några hundra. Bränsleförbrukningen är väl ingen höjdare, D5an drog väl runt en liter milen, (Aut) Hade aldrig problem med motorn eller drivlinan. En trogen driftsäker bil! Skaffar du BE-kort så får du dra 2250kg, annars 760kg. Som det skrivits tidigare så kostar den över 6000 i skatt, Däcken kostar en del, 235/65-17.

Om du verkligen behöver en XC90... Så köp en, annars finns XC70, billigare lika skön att köra. Får dra 1280kg på B-kort.

Lycka till! //Peter

Nej, men att ha två bilar bara för att […]

Volvo xc70 2011

Ja, jag hade börjat med att ladda. Batterier […]

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Bodykit Volvo 440

Hi there, I am interested in this Bodykit, if it'[…]