Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Ptja... jag talar dagligen med vuxna personer som inte ens klarar av att skriva en webbadress eftersom de inte förstår var de skall skriva den. Många av dem är lärare.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja vill minas att vi hade nationella prov på högstadiet och på gymnasiet. Det är då nästan omöjligt att klara sig undan och ändå få minst godkänt i alla ämnen.
av llesrof
Cryqer skrev:
llesrof skrev:Ptja... jag talar dagligen med vuxna personer som inte ens klarar av att skriva en webbadress eftersom de inte förstår var de skall skriva den. Många av dem är lärare.
Det tycker kanske inte jag är samma sak...
Nöe, det är ju ännu värre.

Om vi utgår från den (in)kompetens många av dagens gymnasieelever besitter så skulle jag nog bli mer förvånad om de kunde klockan. Nu generaliserar jag lite utifrån de praktikanter jag haft hand om, och det är några stycken. De kan inte stava. De kan inte räkna. De saknar fullständigt social förmåga. De kan inte passa tider (kan ju ha med klockan att göra). De saknar till och med förmågan att höra av sig när de försovit sig eller kommit på att de skulle göra något annat. De klarar heller inte av att engagera sig i sin uppgift i mer än två minuter innan de börjar pilla och picka på sin jävla mobil igen. Hur dessa idioter skall reda ut ett arbete några år senare är en fullständig gåta för mig. Och som sagt, detta är baserat på de praktikanter jag haft hand om. Dock finns det ett undantag. Det var en tjej som var helt fantastisk. Glad, positiv, alert, engagerad och hon begrep vad jobbet handlade om.
av Pxu
För några år sen hade jag en praktikant på ett bygge. Hela tiden med telefonen inte lång borta. Men han lärde sig kanske lite i allafall, inte alldeles totalurblåst som han innan. Och ett extra par händer var bra ibland, men ofta var han mest i vägen. En fredag när takstolar skulle komma hade han dock kunna gjort ordentlig nytta, men skulle absolut vara hemma hela dagen och installera ett nyinköpt spel av nåt slag...
Lite senare när det var dags för sportlov frågade han om jobb, betalt sådant förstås. Gissa vad jag svarade.
Samma svar fick en liten firma där han sökte jobb när de ovanligt nog tog referenser av mig, ett litet företag kanske inte kan stuva undan en odugling och hitta nåt att göra på samma sätt som ett stort ofta kan.
Användarvisningsbild
av sthlm
Pxu skrev:För några år sen hade jag en praktikant på ett bygge. Hela tiden med telefonen inte lång borta. Men han lärde sig kanske lite i allafall, inte alldeles totalurblåst som han innan. Och ett extra par händer var bra ibland, men ofta var han mest i vägen. En fredag när takstolar skulle komma hade han dock kunna gjort ordentlig nytta, men skulle absolut vara hemma hela dagen och installera ett nyinköpt spel av nåt slag...
Lite senare när det var dags för sportlov frågade han om jobb, betalt sådant förstås. Gissa vad jag svarade.
Samma svar fick en liten firma där han sökte jobb när de ovanligt nog tog referenser av mig, ett litet företag kanske inte kan stuva undan en odugling och hitta nåt att göra på samma sätt som ett stort ofta kan.
Min brorsdotter på 20 bast och hennes plastsyrror har helt gett upp hoppet om sin egen generation.
Dessa tjejer klarar sig utmärkt på arbetsmarknaden så där är man inte orolig.
Men resten av slashasarna som söker jobb?
20 år söker första jobbet och tror att 25000/månad sex veckors semester, ledig fredagar och fri mobil är det första man får när man är 20...?
Är det föräldrarna eller är det skolan det är fel på?

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]