Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SATS79
andreas 80 skrev:Vi har 3 barn och kör en V60.
Vardagligt fungerar det utmärkt, det enda är ju den bakåtvända barnstolen i bak som gör att passagerarstolens benutrymme blir något lidande.

Än så länge har vi inte behövt någon takbox, men det blir ordentligt packat när man ska ha med vagnen(emmaljunga scooter) en stor resväska och alla andra saker när man ska iväg.

Fördelen med V70n som vi hade tidigare är att man nästan bara kan ösa in allt i bagagen, med V60 så kräver det planering från början om vagnen ska med.
Intressant att ni har 3 barn och kör V60. Enl. de flesta "förståsigpåare" kan man knappt ha 2 barn i en V60, vilket jag tror och hoppas man kan 19 av 20 familjeresor med övernattning (den 20 kräver takbox), vilket inte är så många i mitt fall.
Måste fråga hur gamla barnen är och om ni även har en 2:a bil i familjen?
av SATS79
na96gen skrev:Jag har tre barn och två hundar samt ibland en typ sulky, då är det V70 som gäller. Men som du, hur länge till kommer minsta att åka sulky? Ett år sedan är du garanterat av med den.
Om du inte packar mycket jätteofta så hade jag lätt rekommenderat V60.
Har man 3 barn och 2 hundar är det tyvärr inte mycket att fundera på!
Bortsett från platsen hundarna tar (stora eller små hundar?), skulle du då klara dig med ett bra mycket mindre bagage....som i en V60 typ... :lol: ?!
av SATS79
xerent skrev:Främsta argumentet för att köpa V60 är att den är riktigt rolig att köra. V70 är "regalskeppet vasa på vägen" och ratten är "en död fisk" enligt vissa förare. Men om du slänger på 18" på en V70 och har lite tryck i drivlinan så blir den betydligt roligare att köra, så det är ett hett tips och en bra kompromiss, om nu bagageutrymmet i V60 känns för litet. :D
Du valde V70 med 18" förstår jag...!!?
I mitt fall lutar det isf. åt en XC70 Sport Edition (D4 awd), men om den är så sportig tror jag ju inte, men galet praktisk med tanke på bagagaet.
AWD är säkert också bra på vintern, men kostar att hålla soppa till även på sommaren. V60 är en D4 (VEA) med bla. 19" och Premium Sound....och 2 dl. billigare i soppa per mil vid normal körning!
av para
Alla har olika behov.
Vi har just bytt ner oss från XC90 till XC70 och jag bävar inför sommarens europaresa, kommer få lämna saker hemma i år (vi campar) och kommer inte få med mig lika mycket från Boardershoppen på hemvägen.
Kör med stor takbox och har tre barn.
Fjällresor på vintern blir lika besvärligt, 5par skidor, snowracers o pulkor, mat och ved för en vecka.... Gillar att ha med mig allt o slippa handla/hyra.
Sen tycker jag alltid det känns bättre med så stor bil som möjligt ifall man skulle krocka när familjen är med.
Användarvisningsbild
av andreas 80
SATS79 skrev: Intressant att ni har 3 barn och kör V60. Enl. de flesta "förståsigpåare" kan man knappt ha 2 barn i en V60, vilket jag tror och hoppas man kan 19 av 20 familjeresor med övernattning (den 20 kräver takbox), vilket inte är så många i mitt fall.
Måste fråga hur gamla barnen är och om ni även har en 2:a bil i familjen?
Det är enda bilen vi har, sen är det mest frugan som kör. Jag tar mig annars mest med cykel till & från dagis/skola/jobb. Barnen är 2, 5 & 7 år

Vi campar också en del och där får man köra med en rejäl takbox, något annat är uteslutet. Dock är V60n såpass ny för oss att jag inte vet hur bra det går. Men säkert är att man inte får med sig alla "bra att ha" saker som man annars fyllde upp med tidigare.

Alla tycker olika och har olika behov så är det.
av Malmstroem
Benutrymmet bak i V60 är ett skämt. Det är tillräckligt dåligt redan i V70.

Jag har två barn som inte längre behöver barnstol. När vi åker upp över helgen till fjällen för att åka skidor är XC70:n rätt full. Det går att få in prylarna i en mindre bil, men det kräver betydligt mer planering / prioritering.

Allt beror på vilka fritidsintressen du har, och hur mycket grejor du tar med dig när du åker någonstans. V60 har för litet bagageutrymme för oss -- men det behöver inte betyda att det inte fungerar för dig.

Jag tror inte vi åkt på någon familjeresa med övernattning där bagaget enkelt rymts i en V60. Jag vet att större delen av Europa klarar sig med en Golf, men har jag möjlighet väljer jag en större bil. Normal packning för oss är en liten kabinväska för mig, och en fullstor resväska för fru och varje barn, plus eventuell sportutrustning med hjälmar etc. Det går inte att enkelt få in det i en V60.
av Lövet
Malmstroem skrev:Benutrymmet bak i V60 är ett skämt. Det är tillräckligt dåligt redan i V70.
Det är i princip bara bredden som är bättre på V70. Längdutrymmet är samma. Man luras av att taket är lägre och fönsterlinjen mer uppdragen. Det ger en trängre känsla.
av SATS79
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Benutrymmet bak i V60 är ett skämt. Det är tillräckligt dåligt redan i V70.
Det är i princip bara bredden som är bättre på V70. Längdutrymmet är samma. Man luras av att taket är lägre och fönsterlinjen mer uppdragen. Det ger en trängre känsla.
Bredden är "nästan" samma, men djupet är bra mycket bättre i en V70 (+13 cm).
Enligt Teknikens Världs mätningar av bagage (V70/V60):
Bagagegolv till tak = 73 cm / 73 cm
Bredd mellan hjulhus = 113 cm/110 cm
Djup = 108 cm / 95 cm
Djup med nedfällt säte = 178 cm / 160 cm
Lasttröskel = 64 cm / 69 cm
Höjd under baklucka = 188 cm / 186 cm

När det gäller innermått kan man säga att V70 i snitt är 2-3 cm större, men enl. mig så upplevs den MYCKET större i jämförelse med V60.
Stora boven på V60 är den sluttande bakluckan.

Teknikens Värld gillar även att mäta bagageutrymmet i antalet backar, och det är ju en gren som V70 gillar (40 st har jag för mig). V60 fick endast in 31, men något som känns märkligt är att Audi A6 (stooor bil enl. mig) fick in 2 till, dvs 33. Har inte den tidningen framför mig, men jag tror antalet backar var så, men samma där, sluttande baklucka + sidor, snyggt men inte så praktiskt alltid.....en notis bara... :D !
Användarvisningsbild
av Brainy
Anledningen till att jag inte bytt till en v60 trots att jag är bra sugen och den kommer räcka 99 resor av 100 är att jag vet att jag kommer svära huvudet av mig varenda gång vi ska iväg över en helg eller längre och får böka för att få med allt. Eller ännu värre, behöva på med en takbox för att komma iväg.
Malmstroem skrev:Normal packning för oss är en liten kabinväska för mig, och en fullstor resväska för fru och varje barn, plus eventuell sportutrustning med hjälmar etc. Det går inte att enkelt få in det i en V60.
Kunde inte skrivit det bättre själv. Hade övriga familjen packat som mig så hade en v60 räckt ;)
av Malmstroem
Jag vill minnas att V60:s baksäte är 3 cm kortare och 5 cm smalare (höfthöjd, 3 cm i axelhöjd) än V70 (om jag kommer ihåg de officiella siffrorna korrekt).

Lägg till lägre tak och mindre fönster får du i mitt tycke ett mindre attraktivt baksäte.

Om man mest sitter ensam i bilen fungerar det säkert, men av de mil vi kör med vår XC70 används baksätet under de flesta. Ska jag bara någonstans själv blir det oftast med BMW:n.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]