Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SATS79
Hej,
Vi har 2 barn (4 & 6) och har kikat runt på marknaden efter en ny bil.
Valet står just nu mellan V70/XC70 (frugans 1:a val) eller V60 (mitt 1:a val).

Hur ofta packar Ni som är ägare till V70/XC70 (med 2 barn, liten sittvagn/sulky just nu...) bilen full i bagaget, då det är där mitt stora bekymmer är!? Dagen kommer som vi inte får plats i en V60, det vet jag, men övriga dagar kommer det fungera fint och du har en "roligare" bil i övrigt. Är en tjänstebil och i tjänst har jag inte behov av en stor bil, men valet vi gör nu får du stå fast vid i 3 år....

Dela gärna med Er om erfarenhet om just bagaget.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Det kan funka men du kommer inte stå högt i kurs den dan det inte får plats, men du kan ju ha en takbox som backup för semesterresor och liknande. Visst är V60 snäppet vassare på de flesta sätt. Räknar ni inte med fler barn så tycker jag V60!
av mattish
Utan att tveka V60 eftersom det är en modernare bil. 4 och 6 år gör att du endast har framåtvända stolar och då är det inga problem. Kollegan hade barn i din ålder när han fick sin V60 och han är kanonnöjd. Jag är kanonnöjd med utrymmet i min V70, men änsålänge så har vi en bakåtvänd stol och en vagn i bagaget. Det är väldigt sällan vi fyller bagaget.

Jag skaffar nog en mindre bil nästa gång och vid ev. behov av större bil kommer jag skaffa en lastkorg till dragkroken.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nackdelen är att bakrutan sluttar och där förlorar du mycket bagage men gör att det blir lite lättare att lasta.

Ja har en liten hundbur i bagaget men åker ändå och köper sågar och sågbord med med buren och hunden i. Hade en V70G innan och den svalde det mesta. Fast dragkrok är skönt. Har haft delbar på de tidigare Volvo bilarna men ja ser inga fördelar med det.
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag har tre barn och två hundar samt ibland en typ sulky, då är det V70 som gäller. Men som du, hur länge till kommer minsta att åka sulky? Ett år sedan är du garanterat av med den.
Om du inte packar mycket jätteofta så hade jag lätt rekommenderat V60.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har 2 små barn och en xc70. När vi åker på helg är bagaget fullpackat fast vi är inte kritiska.

Klart är xc70 långsammare än v60 men skönare att åka långt i. Jag är 35 och gillar sportiga bilar men får nog erkänna att vardagen och komforten trots allt är viltigare.

Dessutom tycker jag att interiöret i v60 är lite fulare än 70 serien - men det är ju en smakssak.
Användarvisningsbild
av xerent
Främsta argumentet för att köpa V60 är att den är riktigt rolig att köra. V70 är "regalskeppet vasa på vägen" och ratten är "en död fisk" enligt vissa förare. Men om du slänger på 18" på en V70 och har lite tryck i drivlinan så blir den betydligt roligare att köra, så det är ett hett tips och en bra kompromiss, om nu bagageutrymmet i V60 känns för litet. :D
Senast redigerad av 1 xerent, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Har två småbarn (3 och 0,5) och åker V60 utan problem. Varför köpa bil för de få gånger per år bilen ska maxlastas? För de allra flesta handlar det om några enstaka semesterresor om året då en V60 inte räcker till. Köp till en takbox bara. Resten av året får du en _oerhört_ mycket roligare bil om du väljer V60, de kan inte jämföras chassimässigt alls. V70 är en seg, klumpig pråm i jämförelse och XC70 ännu värre...
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vi har 3 barn och kör en V60.
Vardagligt fungerar det utmärkt, det enda är ju den bakåtvända barnstolen i bak som gör att passagerarstolens benutrymme blir något lidande.

Än så länge har vi inte behövt någon takbox, men det blir ordentligt packat när man ska ha med vagnen(emmaljunga scooter) en stor resväska och alla andra saker när man ska iväg.

Fördelen med V70n som vi hade tidigare är att man nästan bara kan ösa in allt i bagagen, med V60 så kräver det planering från början om vagnen ska med.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]