Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
blade997 skrev:nu har jag ju dess värre ingen sån, men det kan jag säkert fixa på ett eller annat vis...nästa fråga,är tempgivare samma för alla v40? vet nämligen en på skroten men som är äldre än den jag har, så lmm vet jag inte är kompatibel trots samma..
en tempgivare från den bilen får jag nästan gratis så :D
Nix 2,0t 1,9 t4 har en kabel snutt från givaren där det sitter en kontakt i ändan
av blade997
benka1 skrev:Har du kollat tändspolarna?
nopp inte kollat dom
DTJ skrev:Vad menar du med "s.s kallstarten"?
kanske dåligt uttryckt, men då bilen är kall, alltså när den t.e.x stått över natten å startas för första gången på dagen, då känns den svårtstartad! "lång fjäder" symptom, inget problem varm...därfär är det ju lite svårt eftersom man måste vänta motorn blir kall igen då man försökt med nåt..
alternativet är, att ringa den lokala verkstaden igen blev lovad att han kan gå djupare in på problemet om jag inte kan leva med det, nu har ju inte felkoden kommit upp igen efter jag nolla den tidigare ikväll, men problemet kvarstår vid start av kall motor
av benka1
Kan ju vara spolarna ger ju sämre resistans när dom är kalla-inte säker på det,mm
Lätt o kolla sprickor i plaströren är ju ej bra,fast det hade jag på mina blev ingen skillnad då jag bytte så du vet!!
I mitt fall va det brt som strula blev bra med kall/varm start efter bytet :-O)
av benka1
Tycker du ej ska lämna in bilen igen för hitta dom ej felet första gången så lär dom ej göra det nu heller-dom kommer byta ut del för del tills dom hittar felet-ingen kan bättre än vi på forumet det finns proffs här bara dom visar sig :D =billigare!
Gäller att vara smart,beställde en tempgivare till min t4 från mecko -mätte den o min i het vatten sen ohm mätte jag båda-samma värde=lämna tebax den o fick pengarna tebax :D
av blade997
fick kollat med bättre program idag, så felkoden sa nog tempgivare, men enligt han som mätte så kan det fortfarande vara lmm, i värsta fall databoxen...
värdena på tempgivaren var som dom skulle men då var motorn fortfarande varm, så kör på det nu å lägger ny, återkommer
av benka1
blade997 skrev:fick kollat med bättre program idag, så felkoden sa nog tempgivare, men enligt han som mätte så kan det fortfarande vara lmm, i värsta fall databoxen...
värdena på tempgivaren var som dom skulle men då var motorn fortfarande varm, så kör på det nu å lägger ny, återkommer
Men hallo du har ju bytt lmm -snurrigt värre :shock:
av blade997
jo men den var begagnad,så ingen garanti den var okej!!!!
därav den funderingen det kan fortfarande vara den....ja jag vet jag är knepig ibland :twisted:
men men ny tempgivare beställd, hela 28 euro så ingen katastrof
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]