Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Lämnade in min bil för rengörning av vevhusventen för ett ex antal veckor sen. Det funkade kanon, tills för ca 2 veckor sen.
Nu ryker det ur oljestickan igen.. Min tankeställare är efter en del googlande å surfandes
på jagrullar är, att jag begriper ingenting.

Kan de va så jävligt att ett chip kan ställa till det? Bilen laddar ca 1-1,1 bar å går helt underbart med det, men skulle de va den jäveln som sätter igen vevhusventen äre inte värt de. Chipet är av okänt fabrikat (märkt med 5/108) å gjort av någon i lycksele. Så, vad tror ni?

Bör nämnas att inga grejer byttes utan allt blev rengjort. Har noterat att vid fullgas acceleration så kommer de en liten mängd svart rök ur avgas. Fetar på lite väl med bränsle? Fler frågor finns men är tacksam till vad ni tror om ovanstående. :) för att fylla i så luktar de inget elr så, kör relativt lugnt men vid häftigare gaspådrag kan de komma en skvätt illa doft, men de är liiiiiiite.

Tack så länge!

Mvh Micke
Rengjort... rengjort HUR? På tok för många blåser bara med tryckluft i slangen som går in under tändsiftskåpan - det är inte en rengörning, det enda det gör är att flytta på skiten och packa ihopp det någon annan stans istället.
Enda sättet att göra rent är ned med insuget, och det krävs det minst en ny insugspackning.
han hade tagit ner insug, blåst ur oljefällan, rengjort i blocket? blåst ur slangar. tycker bara att det är skumt att de funka ju första veckorna typ 3 veckor.. jag har i alla fall gjort det enkelt för mej denna gång å bokat tid på volvo å besällt hem allt som ska bytas tills på måndag.

det jag är mest fundersam över är om chipet kan ställa till det? är som sagt av okänt fabrikat men går i tankarna om att beställa ett från autotech.. hade gärna velat läsa lite referenser på 850is med autotech steg 1 ifall nån kan lämna, alternativt med bsr.

återkommer med information sen så kanske man kan få ett humm om vad som är boven i dramat denna gång! :)

tack så länge!

Med vänlig hälsning micke
Nexus skrev:chipp har ingen påverkan på vevhusventilationen.
'

Mjae... Vetetusan om jag riktigt håller med där.... Är programvaran helt åt h-e(obs. att TS har ett chip av okänt ursprung) så kan det säkerligen påverka vevhusventen.
Dock borde man få en del andra symptom samtidigt också, mer allvarliga än vevhusventen. :roll:

1.1bar laddtryck är väl f.ö. på gränsen till för högt vad orginalgrejorna pallar?
Givetvis är ja medveten om risken med mera ladd, slaktar ju inte bilen vardag men de är rätt härligt när man kliver på vid omkörning eller bara för å få komma upp i fart. Bilen funkar förövrigt skitbra, inga koder elr lampor å liknande. Bara den där vevhusventen som ska va stor i käften..

Finns det någon leverantör som har chip som ger 0,8-0,9 ladd? Borde väl vara en märkbar skillnad men samtidit lite snällare mot motorn? :) överväger ju att sätta tbx original chip tills ja hittat ett som funkar fint. Har någon av er chippat å med vad?

Tack för att ni tar er tid!

Mvh micke

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]