Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sicnarf skrev:Bra att du återkom med lösningen. En eloge till dig :-)-)
Jo alltid kan det hjälpa någon på vägen. Biltema-lambdasonder bör man nog se som möjliga felkällor, hördes att motorn fick en jämnare gång efter bytet. Dock kvarstår ju bekymret med det höga vevhustrycket, tror det beror på taskiga kolvringar. Tar gärna emot förslag på andra mindre avancerade felkällor. Vore kul å slippa allt oljesöl.
Även om du har slitna kolvringar så ska det inte bli överdryck i vevhuset om vevhusventilationen fungerar riktigt. Möjligtvis om toppackningen läcker kompressionen ut mot avgassidan till vehuset mellan kylkanalerna. B16 motorerna ville läcka ut i vevhuset efter att "ha plågats rejält" men det var på kopparpackningarnas tid och jag tror inte det kan hända nu utan att det skulle läcka ut i kylarvattnet.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Även om du har slitna kolvringar så ska det inte bli överdryck i vevhuset om vevhusventilationen fungerar riktigt. Möjligtvis om toppackningen läcker kompressionen ut mot avgassidan till vehuset mellan kylkanalerna. B16 motorerna ville läcka ut i vevhuset efter att "ha plågats rejält" men det var på kopparpackningarnas tid och jag tror inte det kan hända nu utan att det skulle läcka ut i kylarvattnet.

Mvh
Lennart
Vevhusventillationen är öppen men det är ju ändå övertryck, nånting måste det ju bero på, kanske dåliga ringar på en cylinder, vore alla dåliga skulle den väl knappast gå. Ja omöjligt är det väl inte men känns långsökt även det. Blir inget tryck i expansionskärlet. Enda raka är väl att ta ett kompprov, så ska försöka hinna göra det, återkommer väl därefter.
Har nu äntligen gjort ett kompprov med ett deprimerande men inte helt oväntat resultat ca 9 bar på alla burkar, tycker de känns lågt de positiva är väl att den bör vara ganska jämnsliten, med en skvätt olja i varje cylinder steg kompet till 10 bar på cyl 1 och 3 och ca 9,5bar på övriga cylindrar. Så vitt jag vet betyder detta att kolvringarna sett sina bättre dar, när kompet stiger efter en oljeskvätt i varje burk.
Jag har en 16V utan turbo och där låg trycket sist jag provade på 12kg. Jag har ett komp. förhållande på 10:1 (om jag minns rätt). Turbon har väl inte mer än c:a 8,5:1 och då är inte 9 - 9,5 kg i tryck så lite. Hade det varit dåliga ringar eller slitet i cylindrarna skulle skillnaden varit större mellan olja och inte olja. Ska "läsa på" mer när jag kommer hem om komp. förhållandet, men på ett ungefär ska det nog vara rätt. Har jag fel kommer det nog en rättelse omgående... :wink:

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag har en 16V utan turbo och där låg trycket sist jag provade på 12kg. Jag har ett komp. förhållande på 10:1 (om jag minns rätt). Turbon har väl inte mer än c:a 8,5:1 och då är inte 9 - 9,5 kg i tryck så lite. Hade det varit dåliga ringar eller slitet i cylindrarna skulle skillnaden varit större mellan olja och inte olja. Ska "läsa på" mer när jag kommer hem om komp. förhållandet, men på ett ungefär ska det nog vara rätt. Har jag fel kommer det nog en rättelse omgående... :wink:

Mvh
Lennart
Okej, ja jag har inga siffror på vad det ska ligga på, har dock läst att andra verkar ha något högre tryck i sina, läste någonstans att mellan 7-9bar är motorn slut. Sitter någon på en verkstadshandbok med rätt värden får denne gärna dela dessa. Men den största frågan är ju, varför är det sånt övertryck i vevhuset trots att vevhusventillation fungerar?
Vi kan nog betrakta även detta som löst nu, igår kväll var övertrycket i motorn borta. Kunde ha oljelocket liggandes löst på påfyllningshålet då, vilket inte gått tidigare. Var även något undertryck precis som det ska vara. Någon vettig förklaring har jag inte då jag inte gjort något annat än att ta ett kompprov. Återkommer väl om övertrycket dyker upp igen.
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]