Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Scanias opticruise är, i senaste utförandet iaf, en konventionell mekanisk växellåda där själva växlingarna sker med tryckluft och där man antingen har en elektrohydraulisk koppling eller en kopplingspedal. Växlingarna görs helt automatiskt i båda fallen. Kopplingspedalen (om man har en sådan) används bara när man startar och stannar.

http://www.scania.com/products-services ... pticruise/
av Andis
Om jag förstått det rätt så äger Aisin 30% av Toyota enligt wiki.
Trodde innan att Toyota ägde Aisin och använde det namnet på deras reservdelar.

Nog en förklaring till varför det blivit Aisin växelåda i lemans bilen gissar jag när dom är ägare i Toyota.

Min erfarenhet av Aisin växelådor är att det är skottsäkra saker som inte strular.
På tal om sliret i konvertern undras om det går att byta till konverter med mindre slir i ganska vanligt tillbehör till jänkebilar där man byter om man vill ha mer eller mindre slir.
Användarvisningsbild
av milktrucker
SubMarine skrev:Scanias opticruise är, i senaste utförandet iaf, en konventionell mekanisk växellåda där själva växlingarna sker med tryckluft och där man antingen har en elektrohydraulisk koppling eller en kopplingspedal. Växlingarna görs helt automatiskt i båda fallen. Kopplingspedalen (om man har en sådan) används bara när man startar och stannar.

ja senaste utförandet eftersom det är avbrott i kraftöverföringen under växlingen precis som manuell låda och i-shift.

åker på att köra scania med opticruise och kopplingspedal i natt......vill tillbaka till min i-shift asap.
av osla
milktrucker skrev:
SubMarine skrev:Scanias opticruise är, i senaste utförandet iaf, en konventionell mekanisk växellåda där själva växlingarna sker med tryckluft och där man antingen har en elektrohydraulisk koppling eller en kopplingspedal. Växlingarna görs helt automatiskt i båda fallen. Kopplingspedalen (om man har en sådan) används bara när man startar och stannar.

ja senaste utförandet eftersom det är avbrott i kraftöverföringen under växlingen precis som manuell låda och i-shift.

åker på att köra scania med opticruise och kopplingspedal i natt......vill tillbaka till min i-shift asap.
tacka vet jag scanias manuella lådor :-)-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Aha, gamla gen 1 opti var alltså bara en allison. Inte illa, men det måste vara ett riktigt gammal härke. Har aldrig ens hört talas om den lösningen :shock:
Användarvisningsbild
av milktrucker
osla skrev:
milktrucker skrev:

tacka vet jag scanias manuella lådor :-)-)
då skulle du älska i-shift.....
den är gudomlig till att fungera bra, smidig och lättanvänd.

Vovlo är bättre än scania när det gäller powertrain(drivlina)
scania är bättre än volvo när det gäller komfort och förbrukning.
av osla

åker på att köra scania med opticruise och kopplingspedal i natt......vill tillbaka till min i-shift asap.[/quote]

tacka vet jag scanias manuella lådor :-)-)[/quote]
då skulle du älska i-shift.....
den är gudomlig till att fungera bra, smidig och lättanvänd.

Vovlo är bättre än scania när det gäller powertrain(drivlina)
scania är bättre än volvo när det gäller komfort och förbrukning.[/quote]

nej, blir bara arg när jag kör i-shift. enda som är bra med den är att den växlar mjukare. men den drar ju inte nog länge, och växlar aldrig ner. och ja, man kan växla manuellt, men då försvinner ju vitsen med aut
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja den segdrar på växlarna lite väl, men den måste den om den ska hålla ner förbrukningen.
Finns inställningar i menyerna för när lådan ska växla, samt powerknappen som gör att den växlar ner tidigare.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]